A Porkolábné-féle iskolai pedagógiai és pszichológiai vizsgálatok a kisiskolás gyermek teljesítmény- és viselkedészavarainak felismerése céljából (Porkolábné Balogh Katalin és munkatársai nyomán).
Pedagógiai vizsgálatok
(A.) Osztálytermi megfigyelés megadott szempontok alapján
I. Viselkedésre általában jellemző
- Állandó mozgás, nyugtalanság van körülötte (alig tud nyugodtan ülni);
- Mindig babrál valamivel (papírját gyűrögeti, íróeszközeit sodorgatja, idegesen tekintget);
- Mintha nem hallaná, hogy őt szólították, majd neve hallatán összerezzen;
- Amibe belelendült, képtelen abbahagyni, átváltani másra;
- Nagyon lassú, tétova mozgású, feltűnően ügyetlen;
- Nagyon félénk, sírós, nem kezd beszélgetést társaival;
- Egyéb viselkedésjegyek
II. Foglalkozások alatti viselkedés
- Nem figyel az órán, mintha nem is lenne ott;
- Nagyon rövid ideig tudja a figyelmét összpontosítani;
- Nem követi a csoportnak szóló utasításokat;
- Csak a személyének szóló, egyénenkénti utasításokat követi;
- Kérdezésnél zavartan áll, élnem is tudja mire kell válaszolni;
- Alacsony a tűrőképessége – nem tudja kivárni, míg rá kerül a sor;
- Egyéb viselkedésjegyei órán, napköziben.
A megfigyelt gyermekek névsorában naponta bejegyezhető a felsorolt jellemzők száma (pl. ha mindig babrál valamivel, 1. 2. stb.) Az előfordulását néha – gyakran – állandóan bejegyzéssel tüntetjük fel.
Megfigyelő lap
Név | I. tünetcsoport | I. tünetcsoport |
Pl. Kovács István | I. 2. gyakran | II. 6. állandóan |
(B.) Füzetvizsgálat
Ha az alább felsorolt jellemzők közül valamelyik ráillik egy gyerek füzetére, a megfelelő jelölt oszlopba egy X jelet kell tenni a nevéhez. Az „í” betűs oszlopba az írás füzet, az „sz” betűs oszlopba a számtan füzet vizsgálatának eredményei kerülnek. Célszerű előre elolvasni a jellemzőket, hogy a füzetek átnézése már a szükséges szempontok szerint történjen.
- – A füzet összképe: maszatos, javítgatott, kusza, áttekinthetetlen;
- – A vonalvezetés: bizonytalan, erőtlen, szálkás;
- – Nem veszi figyelembe a sortávolságot, sorközöket;
- – Jellegzetes hibái: másolási és betűkapcsolási hibák, betűk felcserélése, kihagyása, fordított írása, szótagok felcserélése.
Név | A | B | C | D | ||||
í | sz | í | sz | í | sz | í | sz |
Iskolai kiegészítő pszichológiai szűrővizsgálatok:
1. Figyelemvizsgálat
Osztályteremben végezhetjük a vizsgálatot. Minden gyerek kap két lapot, melyek mindegyikén 21 sorban, soronként 19 kis rajz látható. A lapokat előre beszámozzuk. (1, 2). A gyerekek 5 percig dolgoznak (az időt stopperral mérjük), de közben minden perc végén szólunk az osztálynak, akkor megjelölik egy ponttal, ahol éppen tartanak. Az első sor gyakorló sor, nem értékeljük. Célszerű a táblán bemutatni a ferde áthúzást és pontot.
15. ábra
„Szék-lámpa” figyelemvizsgálat tesztlapja
Instrukció
„Mindegyikőtök előtt 2 egyforma lap van, amiken kis rajzokat láttok. Nektek a széket és a lámpát kell kiválasztanotok és a ceruzával ferdén áthúznotok. A munkát akkor kezdjétek, amikor szólok. Közben többször azt fogom mondani, hogy „most”. Ekkor ott, ahol éppen a kezetek van, tegyetek egy nagy pontot, aztán rögtön folytassátok tovább a munkát. Akkor fejezzétek be, mikor azt mondom, kész. Ha valamelyikőtök az első lap végére ér, a második lapon folytassa rögtön tovább. Mindenkinek érthető a feladat? Akkor most vegyétek kezetekbe a piros ceruzát! Megvan? Kezdhetitek a munkát!”
Értékelés
Előre elkészített sablon segítségével könnyen felfedezhető, hogy melyik rajzot nem jelölte meg a gyerek, amit pedig kellett volna. Ezek a tévedések adják a hibaszámot.
Úgy a teljesítményt, mint a hibaszámot percenként is és összesítve is megállapítjuk.
A percenkénti teljesítmény (t): két pont között az átnézett rajzok száma. A számolás könnyű, ha tudjuk, hogy egy sorban 19 rajzocska van.
Összteljesítmény: (T): az öt részletteljesítmény összege.
A percenkénti hiba (h): két pont között azon rajzok száma, melyeket be kellett volna jelölni, de a gyermek nem jelölte be.
Összhiba: (H): az öt részhiba összege.
Az eredményeket érdemes táblázatban ábrázolni. Az adatokból figyelemminőség ill terjedelem is számítható.
Figyelemminőség: a hiba osztva a teljesítménnyel, szorozva 100-zal, igy százalékokban kapjuk.
Figyelemterjedelem: A percenkénti teljesítmények ingadozása, a legnagyobb és a legkisebb teljesítmény különbsége: t (max) - t (min).
Idő | 1. perc | 2. perc | 3. perc | 4. perc | 5. perc | összes |
Teljesítmény | ||||||
Hiba | ||||||
Minőség |
A fenti mutatókat a következő életkori övezetekre kell vonatkoztatni:
I. 6 – 6,6 év
II. 6,7 – 7 év
III. 7,1 – 7,6 év
IV. 7,7 – 8 év
Teljesítmény (%) : N-H szorozva 100-zal
Az összesen átnézett ábrák száma: N | Az összes hibaszám kivonva – H | osztva az összesen átnézett ábrák számával, szorozva 100-zal.
Téri orientáció vizsgálata
EDTFELD-Teszt
16. ábra
Edtfeldt téri orientáció teszt lap
A tanulási nehézséggel küzdő gyermekek egyik jellegzetes problémája a téri pozíciók érzékelése. Ezt vizsgálja ez a feladatlap
Instrukció
„Nézzétek a lapokat! Ablakokat láthattok, és mindegyik ablakban két rajz van. Tegyetek csillagot abba az ablakba, amelyikben a két rajz teljesen egyforma, és egyformán is áll! Aki kész van, fordítsa meg a lapját és tegye fel a kezét!”
Megoldási idő két perc!
Figyeljünk arra, hogy a gyermekek egymás munkáját ne láthassák!
Értékelés
A hibázásokat számoljuk össze, Hiba a csillag hiánya a megfelelő helyen, illetve a rossz helyre tett csillag.
Hibázások százaléka?
- 3-4 éves: 60-80%
- 5-6 éves: 10-20%
- 6-7 éves: 5-10%
Pontozhatjuk a feladatvégzést, egy jó megoldás 4 pontot jelent, minden rossz megoldásért levonunk 4 pontot.
Maximális pontszám: 20 pont, 100 %-os jó megoldás.
20 pont = 100%
16 pont – 80%
12 pont – 60%
8 pont – 40%
4 pont – 20%