Skip navigation

10.3. Figyelemzavar-hiperaktivitási rendellenesség diagnosztikai kritériumai

A figyelemzavar és hiperaktivitás (ADHD: Attention Deficit and Hyperactivity Disorder) → gyakori gyermekkori zavar, melyet a figyelmetlenség, túlzott aktivitás és impulzivitás tünetegyüttes (szindróma) korai megjelenése, állandósága és súlyossága jellemez. A viselkedés gátlásának fejlődési zavaráról van szó, mely az önirányítás, a viselkedés, valamint a célorientált cselekvések megszervezésének az akadályoztatásában nyilvánul meg.[35]

Olyan rendellenesség, amely legalább hat hónapig fennáll és a következő jellemzők közül legalább nyolc (DSM IV. tüneti felsorolás).

  • kezét vagy lábát gyakran, nyugtalanul mozgatja, vagy gyakran fészkelődik a széken;
  • nehezére esik ülve maradni, amikor azt kell tennie;
  • külső inger könnyen eltereli;
  • nehézségei vannak abban, hogy kivárja a sorát játékokban vagy csoporthelyzetekben;
  • gyakran kibukik belőle a kérdésekre adott válasz még azelőtt, hogy a kérdést befejezték volna;
  • nehezére esik végigkövetni a mások által adott instrukciókat;
  • nehezen tudja fenntartani a figyelmét a feladatok vagy játékos tevékenységek során;
  • gyakran váltogatja a befejezetlen tevékenységeket;
  • gyakran beszél túl sokat;
  • gyakran szakítja félbe mások beszédét vagy zaklatja őket, pl. berobban más gyerekek játékába;
  • gyakran tűnik úgy, hogy nem figyel arra, amit mondanak neki;
  • gyakran veszít el olyan dolgokat, amelyek szükségesek az iskolai vagy otthoni feladatok vagy tevékenységek elvégzéséhez;
  • gyakran megy bele fizikailag veszélyes tevékenységekbe anélkül, hogy figyelembe venné a lehetésges következményeket.

(B.) Megjelenése: 6 éves kor előtt

Oki tényezők: organikus okok – idegrendszeri éretlenség, a jobb agyféltekei dominancia, az idegrendszer gátló mechanizmusainak zavara.

Pedagógus feladata: A gyermek folyamatos kontrollja, rövid instrukciók, feladat meghatározások, azonnali értékelés, jutalmazás. Következetes pedagógiai viselkedés („szerződéskötés a gyermekkel”).

A mozgásfejlesztéssel az idegrendszeri deficitek rendezésére lehet hatni, a figyelem és észlelés fejlesztése különböző játékos és kognícióra ható gyakorlatokkal fejlesztendők, az érzelmi elfogadás segíti a megfelelő viselkedés megalapozását.

____________________

[35] Szabó Csilla – Vámos Éva: Egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő gyermekek, tanulók komplex vizsgálatának diagnosztikus protokollja – Figyelemzavar és hiperaktivitás. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft, Budapest, 2012.

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0