Skip navigation

10. Leggyakrabban előforduló mentális- és viselkedési zavarok gyermekkorban

A teljesítményzavarok másodlagos következményeként vagy egyéb összetett tényezők hatására gyakran jelentkezhetnek beilleszkedési, magatartási- és viselkedési elváltozások, amikor is a gyermek vagy fiatal egy adott közösség norma- és szabályrendszerét nem képes vagy nem akarja felismerni, elsajátítani és alkalmazni. E jelenségeknek a megállapítása és diagnosztizálás szintén a szakértői bizottságok kompetenciája a jelzőrendszer küldése alapján.

A Beilleszkedési Tanulási Magatartási nehézségek kialakulásában jelen lehetnek, a részképesség zavarok, figyelmi, aktivitási probléma, pszichikus zavarok, úgy mint szorongás, teljesítmény motiválatlanság, valamint negatív környezeti hatásokként említhető a nem megfelelő szülői viszonyulás, az alacsony szintű szociokulturális háttér, vagy mindezeknek variánsai.

Az óvodás- és iskoláskor kortüneti jelensége az agresszivitás, az opponáló viselkedés, a hiperaktivitás, traumatizált vagy érzelmi zavarral küzdő gyermek, valamint – a szülő és pedagógus számára kevésbé feltűnő – a regresszív viselkedésű gyermek.

A deficitek kialakulásában a külső és belső tényezők meghatározóak, többségében azonban multikauzális okokról, kölcsönhatásokról beszélhetünk.

Teljesítmény- és viselkedési zavar etiológiai sémája
Teljesítmény- és viselkedési zavar etiológiai sémája

10.1. Agresszivitás
10.2. Oppozíciós magatartászavarok
10.3. Figyelemzavar-hiperaktivitási rendellenesség diagnosztikai kritériumai
10.4. Az autizmus jelenségköre
10.5. Traumatizált, érzelmi sérüléssel küzdő gyermek

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0