Skip navigation

8.6.3. Egy téma feldolgozása egy fejlesztő foglalkozáson

Nagymozgás fejlesztő foglalkozás

(Fenn-lenn, fel-le fogalmak rögzítése)

  • A gyermekek a bemelegítő futást lépcsőzetesen egymásra rakott szivacson végzik, a legfelső fokról (3. vagy 4.) leugranak, a tanár szöveggel kíséri a gyermekek gyakorlatait, verbálisan megerősítve a mozgásos érzeteket.
  • A lejtősen elhelyezett tornapadokra felkúsznak (kígyók), négykézláb felmásznak (kiskutyák), guggoló állásból kiindulva végigugrálnak (békák), lábujjhegyen végigmennek (gólyák).
  • Gumiasztalon ugrálnak.
  • Kifeszített kötélhálóra felmásznak, majd le, ismét felmásznak, majd leugranak.
  • Labdák magasba dobása, leejtése, illetve elkapása.
  • Különböző magasságban elhelyezett nagyméretű henger alakú dobozokba babzsákok dobása.
  • Hintázás a felfüggesztett kötélen.
  • Befejezésként a „tűz-víz” játék (tűznél lehasalnak a földre, víznél felmásznak a bordásfalra).

Finommozgást fejlesztő óra (a fenti téma feldolgozása)

  • Fenn-lenn fogalmak tisztázása verbálisan, gyakorlati alátámasztása.
  • Mi van fenn, lenn – a térben,
    • kinn a szabadban,
    • benn a helyiségben,
    • a testünkön (testrészek megnevezése).
  • Léggömb feldobása, elkapása (kísérjük szemünkkel).
  • Labda emelgetése nyújtott karral (kísérjük szemünkkel).
  • Papír lepkét vágunk ki, melyet a kézre rögzítünk, repítjük a lepkét fel és le.
  • Táblára előrajzolt virágokra szállnak le a papír lepkék.
  • Falra erősített csomagolópapíron előrajzolt álló egyeneseket kell rajzolnia a gyermekeknek (lerajzolja a helikopter leszállási vonalát), ugyanez a méhecske-virág változatban).
  • Asztalnál, írólapon meghúzza az előrajzolt virág szárát a cserépig.
  • Előrajzolt papíron megkeresi, hogy merre repülnek a madarak, fel vagy le.

Beszédfejlesztés

  • Ajak- és nyelvügyesítő gyakorlatok (felemeli a nyelvét, leejti a nyelvét, felső ajkát nyalogatja, mint a cica, lent az állát nyalogatja).
  • Hallásdifferenciáló gyakorlatok (magas és mély hangok megkülönböztetése).
  • Szókincs fejlesztés az óra menetében folyamatosan.
  • Mese hallgatás, mese feldolgozás (A holló és a róka).

Segédeszközök:

  • Speciális és hagyományos játékeszközök
  • A Logopédiai és Göncöl Kiadó segédanyagai (fejlesztő füzetek)
    • Kocsis Lászlóné – Rosta Katalin: Ez volnék én? : testséma fejlesztő feladatlap-gyűjtemény. Logopédia, Budapest, 1994 (SOE OPAC — URL)
    • Rosta Katalin (szerk.): Színezd ki... és rajzolj te is : Íráskészséget fejlesztő feladatlap-gyűjtemény 4-7 éves gyermekeknek. Göncöl Kiadó, Budapest, 2012
    • Rosta Katalin (szerk.): Színezd ki... és számolj te is : Számoláskészséget fejlesztő feladatlap-gyűjtemény 4-7 éves gyermekeknek. Göncöl Kiadó, Budapest, 2012
    • Marosits Istvánné: Tudod-e? : A készségfejlesztő feladatlapok az olvasástanulás előkészítésére. Logopédiai, Budapest, 2018

Módszertani film: Komplex képességfejlesztés és részképességfejlesztés a későbbi tanulási zavar megelőzése céljából. Készült: Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Fejlesztőpedagógiai műhelyében. (Németh Gyuláné egyetemi adjunktus, dr. Závoti Józsefné egyetemi docens)


A videó forrása: Závoti Józsefné (szerk.): Tanulási zavarok prevenciója
Részképesség-gyengeségek fejlesztési lehetőségei az óvodáskorban.
Soproni Benedek Elek Pedagógiai Főiskola, Jegenye sori óvoda, 1997
https://bit.ly/3TNxvpM

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0