Skip navigation

8.6.2. Diszlexia prevenciós tevékenység

Célja: Az olvasáshoz szükséges készségek kialakítása, az olvasás tanítása.

Feladata:

  1. Mozgás-, testséma-, percepció-, és beszédkészség fejlesztése;
  2. Az olvasás készségének megalapozása:
    • A betűk pontos ismerete, differenciálása;
    • Az összeolvasás tanítása;
    • A szó- és mondatolvasás készségének kialakítása.

A FEJLESZTÉS TERÜLETEI

Mozgásfejlesztés

  • mozgásos játékok;
  • egyensúlygyakorlatok;
  • izomtónus fejlesztő gyakorlatok.

Utánzó játékok

  • ritmusérzék fejlesztés

Testsémafejlesztés

  • önmegfigyelés (arc, testrészek, mozdulatok, mozgások);
  • testrészek tudatosítása (megérintése, megnevezése, funkciója, megélése, szerepjáték).

Percepció fejlesztés

  • egyensúlyészlelés
    • aktív mozgással (sokféle játékhelyzetben);
    • passzív mozgás (multiszenzorális élményt nyújtó eszközök – Ayres-eszközök, élő ló);
  • hallási észlelés
    • hallási figyelem (zörejek, hangok, állat-emberhang felismerése);
    • beszédészlelés, beszédmegértés fejlesztése;
  • taktilis észlelés
    • ujjak tapintási érzékenysége;
    • forma érzékelés;
    • méret érzékelélés;
  • kinesztetikus észlelés
    • behunyt szemmel mozgások végeztetése, azok ismételtetése, majd elmondatása;
  • vizuális észlelés
    • szem-kéz koordináció (szemfixáció, kéz haladási irányának víz. követése egyre differenciáltabb helyzetekben);
    • alak-állandóság kialakítása (különböző idomok karakterjegyeinek megismertetése mozgással, grafomotoriummal);
    • alak-háttér felfogás fejlesztése (síkban, térben adott ingert kiemelni, megtartani);
    • vizuális figyelem, differenciálás (síkban, térben hasonlóság, különb., kölcsönhatások, formák, részletek, összefüggések);
    • vizuális helyzet, pozíció felismerése (téri, síkbani helyzetek észlése,felismerése).

Beszédészlelés fejlesztése

  • szókincsbővítés;
  • mondatalkotási készség fejlesztése;
  • összefüggő beszéd fejlesztése;
  • ellentétpárok tanítása;
  • rímjátékok;
  • szinonimszavak.

Az olvasás készségének megalapozása

  • A sikeres olvasástanításhoz a gyermekekben hármas asszociációs kapcsolatot kell létrehozni (beszédhang, beszédmozgás, betűalak);
  • A homogén gátlás elkerülése (hasonlókat időben távol tanít egymástól);
  • Beszédhangok, betűk, betű- hívóképek összekapcsolása, differenciálása.

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0