Skip navigation

8. A téma gyakorlati megközelítése

Az óvodáskorú részképesség gyengeséggel küzdő gyermekeknél a tünetek felismerése, diagnosztizálása és a megfelelő beavatkozás alkalmazása preventív hatású, a fejlődésben és felzárkózásban jó prognózist feltételez a későbbi iskolai teljesítmény terén. A differenciált vizsgálati eljárásokkal diagnosztikus értékű képet kapunk a gyermekek azon képességeiről, melyek meghatározzák a tanulási folyamatok sikerességét. A különböző pszichológiai irányzatok képviselői a jelenség elméleti hátterét tekintve többféle aspektusból közelítenek. Ezek a metodikák azon szükségletek irányába ható reformtörekvések, amelyek a tanulási zavarokkal küzdő, eltérően fejlődő gyermek megismerését és megsegítését szolgálják.

A legjelentősebb elméleti és egyben terápiát is kidolgozók közül legismertebbek közé tartozik a nemzetközi kitekintéssel:

Hazai színtéren:

szakembereket említjük meg a teljesség igénye nélkül. Az említett nevek egy azonos gondolatot képviselnek: a gyermek részképesség gyengeségeit, lemaradásait komplex személyiségében szemlélik, önmagához, sajátos individumához mérik.

8.1. Anna Jean Ayres
8.2. Marianne Frostig
8.3. Rosta Katalin
8.4. Lakatos Katalin
8.5. Brigitte Sindelar
8.6. A diszlexia megelőzésének lehetősége
        8.6.1. Diszlexia Prevenciós Teszt és Diszlexia Prevenció
        8.6.2. Diszlexia prevenciós tevékenység
        8.6.3. Egy téma feldolgozása egy fejlesztő foglalkozáson
        8.6.4. Diszlexia vizsgálata és kezelése
        8.6.5. Műsorok diszlexia témakörben
8.7. Tanulási zavar veszélyeztetettséget jelző szűrő eljárás (Marosits-teszt)
8.8. Porkolábné Balogh Katalin
        8.8.1. Komplex Prevenciós Óvodai Program
        8.8.2. Porkolábné-féle iskolai pedagógiai és pszichológiai vizsgálatok

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0