„…óvónői, tanítói, tanári gyógypedagógiai alapvégzettséggel rendelkező pedagógus, tanulási, nehézségekkel, magatartási zavarokkal küzdő gyermekek preventív, korrekciós, kompenzáló fejlesztését végzi.” (Új pedagógiai lexikon).
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 2003. évi módosítása kimondja, hogy fejlesztőpedagógiai tevékenységet az a pedagógiai alapvégzettséggel rendelkező pedagógus végezhet, aki szakirányú továbbképzés keretében elsajátította a gyermekek, tanulók fejlesztéséhez szükséges pszichológiai, pedagógiai, módszertani ismereteket.
A 2015/13(II.26.) EMMI rendelet meghatározza a fejlesztőpedagógiai munkakör végzettségi követelményeit:
Az óvodapedagógus, tanító, tanár, szociálpedagógus, konduktor, gyógypedagógus, pedagógia szakos előadó, pedagógia szakos nevelőtanár diplomájára épülő szakirányú továbbképzésben szerzett szakképzettség, mely feljogosít a beilleszkedési, a tanulási, a magatartási nehézségekkel küzdő gyermekek, tanulók szűrésére, csoportos és egyéni foglalkoztatására.
Fejlesztőpedagógusi státuszban működhetnek a gyógypedagógia logopédiai vagy tanulásban akadályozottak pedagógusi diplomával rendelkezők.