A tanulási zavar jelenségkörének vizsgálatában a pszichológiai, pedagógiai és gyógypedagógiai interdiszciplinák megközelítései visszanyúlnak a gyermekkori pszicho-patológiai területen szerzett ismeretekre. A jelenségkörre irányuló elméleti kutatások fő célja az előidéző okok feltárása mellett a heterogenitás csökkentése. Ebben a következő fő vonulatok emelhetők ki:
6.3.1. A neuropszichológiai elmélet
6.3.2. Az érzékszervi és érzékszervi-motoros elméletek képviselői (percepció-motorosság)
6.3.3. Szenzoros integrációs zavarok elmélete
6.3.4. A pszichoneurológiai tanulási zavarok koncepciója
6.3.5. Részképességzavarok koncepció
6.3.6. Pszicholingvisztikai elméletek
6.3.7. A viselkedés-lélektani elmélet
6.3.8. A kiváltó okok elmélete – Mark Selikowitz