Skip navigation

8.6.1. Diszlexia Prevenciós Teszt és Diszlexia Prevenció

Vizsgálati eljárás célja: Az óvodáskorú, iskola előtt álló gyermeknél felismerni azokat a képesség lemaradásokat, amelyek a későbbiekben befolyásolják az iskolai teljesítményeket, alapvetően az olvasás-, írás-, számolás elsajátítását.

Milyen esetben célszerű alkalmazni?

  • Nyelvi- és beszéd rendellenesség;
  • Megkésett beszédfejlődés;
  • Mozgáskoordinációs zavar;
  • Figyelemzavar;
  • Viselkedészavar.

A vizsgálat feladatai:

  1. Beszédvizsgálat;
  2. Fogalomalkotás;
  3. Különbség megfogalmazása;
  4. Önálló vers- és mesemondás;
  5. Hallási differenciáló képesség;
  6. Térbeli tájékozódó képesség;
  7. Dominancia megállapítása;

(szem-kéz, szem-láb vonatkozásában)

  1. Dichotikus hallásvizsgálat;
  2. Vizuális emlékezet;
  3. Vizuális mintakövetése;
  4. Auditív emlékezet;
  5. Vizuális percepció;
  6. Mozgás megfigyelése (finom-, nagymozgás);
  7. Ritmusérzékelés;
  8. Rajzvizsgálat.

Értékelés: plusz és mínusz jelekkel, a negatív válasz a részképesség-zavart mutatja, amelyet prevenciós tevékenységgel alakítunk.

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0