A verbális és nyelvi készségeknek nagyobb jelentőséget tulajdonítva vizsgálta a fenti jelenséget Hirsch, Jansky és Langfor, Johson és Myklebust. A percepció és a nyelv együttesen adják a fogalmak nyersanyagát, a nyelv alapvető nélkülözhetetlen eszköz, melynek segítségével tájékozódik a gyermek a külső világban. Az auditív percepció fejlettsége, az auditív diszkrimináció és az auditív memória alapvetően meghatározzák az olvasástanulását. Gósy Mária megfogalmazása szerint, ha a gyermek beszédpercepciós folyamatai elmaradást vagy zavart mutatnak egy adott életkorban, akkor az olvasás- és írástanulást nemkívánatosan nehezíti, s ennek következtében kihat a többi tanulási folyamatra is.
Gósy Mária az olvasás elsajátítás és a beszédfejlődés összefüggését vizsgálja. A beszédészlelés és beszédmegértés fejlődési fázisainak nagy hangsúlyt ad a későbbi olvasás elsajátítás szempontjából.
- Beszédészlelés magyarázata — a gyermek képes a beszédhangok differenciálására más hangok viszonyában, megfelelően érzékeli a hangok sorrendjét, azokat memorizálja, képes a beszédhangok kiemelésre az akusztikus környezetből.
- Beszédmegértés magyarázata — ismert szavak, szókapcsolatok, mondatok és mondatok összességének a helyes felismerése, értelmezése.
Mindkettő alapja a tökéletes hallás.
Beszédészlelés fejlődési folyamata:
- magzati életben (magzatnyelv);
- születés után 2 héttel már az emberi hangot megkülönbözteti más hangoktól;
- azonos hangzású hangkapcsolatokra 2 hónaposan figyel;
- 6 hónaposan az anyanyelv fonémáit használja.
A beszédmegértés akkor kezdődik, amikor bizonyos jelek viszonyának tartalmát elsajátította (pl. mama).
1 évesen a globális beszédmegértés a jellemző (a beszédet részlegesen ismeri fel, a megértést több tényező is biztosítja, mint a beszédhelyzet, gesztusok, mimika, környezet), a beszédmegértés finomodása során egyre kevesebb szükség van más tényezőre.
Óvodáskor előtti szakasz
- 2 év – kulcsszó stratégia – átmenet a globális és a valódi megértés között (egy szót kiragad, kitalálja az értelmét).
- Gyors fejlődés → szófelismerés, grammatika, szókincs, beszédhangképzés.
- Beszédészlelés
-
- tárolja a felnőtt ejtés sajátosságait és saját kiejtését;
- egyre kisebb különbség lesz a felnőtt és a gyerek ejtése között;
- nincs kettős tárolás, nem a saját beszédén alapul a megértés, hanem a felnőttén.
Óvodáskori szakasz
Az elhangzott beszédet a nyelvi sajátosságok részletes feldolgozásával észleli és erre épül az értelmezése, sok vizuális információt használ (szavak jelentése, szájmozgás, hangképzés, arcmimika), prozódiai elemek is segítik a megértést, grammatikával tisztában van, logika, érzelem, pszichikai, fizikai állapot befolyásolja, alapfokon kialakul a beszédprodukció, hangsorokat differenciál.
A beszédfolyamatok fejlődésének különböző típusú zavarai együttjárhatnak a
- tanulási nehézségekkel;
- motoros-magatartási;
- észlelései;
- értelmi fejlődés elmaradásaival.
A nyelvi és beszédfejlődésben eltérések lehetnek, ennek vizsgálata, kezelése elsődlegesen a logopédiai szakterület és szakemberek feladata.