Meixner megfogalmazásában: Diszkrepancia a gyermekkel szembeni jogos elvárások (a gyermek képességei, a neki nyújtott átlagos iskolai gyakorlási idő és gyakorlási mennyiség) és az olvasás-írás elsajátításában nyújtott teljesítménye között. Normális képességekkel rendelkező gyermekek az anyanyelvi oktatás során olyan mértékben elmaradnak az olvasás- írás területén társaiktól, hogy az lényegesen nehezíti iskolai beilleszkedésüket, negatívan befolyásolja későbbi pályaválasztásukat, csökkenti esélyeiket a társadalmi érvényesülésben, és közülük egyesek mint funkcionális analfabéták élik le életüket.
6. ábra
Az idegrendszeri működés sematikus ábrázolása olvasási folyamatban (Ellis, 2004)
2. kép
Agyi területek: Átlagos és diszlexiás olvasó
Forrás: https://varazsbetu.hu/beszelgessunk/diszlexiamegoldva/index.php
Csépe Valéria[30] a képalkotásos technikai módszerekkel bizonyította a „diszlexiás” agy szerkezeti elváltozásait, mely összességében az agyi hálózatok működési dificitjét eredményezi, a komplex olvasási teljesítmény ezáltal súlyosan sérül.
A dyslexia (diszlexia) tünetei (Meixner Ildikó)
- Az olvasás pontossága terén
- betűtévesztések (a homogén gátlás érvényesülése következtében a fonéma és graféma kapcsolat zavara);
- betűkihagyások (tagolás problémák következménye);
- betűbetoldások;
- reverzió (sorrend irányának megfordítása: pl. → lát – tál, kép – pék stb.);
- elővételezések (pl. csőre – csere);
- perszeveráció (pl. szóoszlopok olvasásánál nyájas, gyanús, nyamus);
- a betűk összeolvasásának súlyos megkésése;
- hibás kombináció;
- hibásan automatizál (pl. a sárkány tüzet okádott, helyett a sárkány tüzet fújt);
- leegyszerűsít nehezen érthető vagy hasonló alakú szavak esetében (pl. csirip helyett cirip, ez mindig kapcsolatban áll az eredeti szó vizuális képével);
- individuálisan analizál (pl. halljuk helyett hal lyuk);
- statikus inverziónál, reverziónál a gyermek az azonos íráselemeket más helyen cseréli (pl. u-n, b-d, a-o stb.);
- sort téveszt sorkezdetkor;
- ismételgeti a szavak elejét vagy a teljes szót;
- olvasás megtagadása;
- töredezett olvasás.
Az auditív percepció zavarával küzdő gyermekek cserélik fel pl. a zöngés-zöngétlen párokat, vagy a tájnyelvben nagyon hasonló nyílt e-á betűket. Nem tudják a beszédet hangokra bontani, nem érzékelik a hangok pontos egymásutánját, amely írási nehézségeknek is okozója lehet.
- Az olvasás tempója terén
- az olvasás lassú.
- Szövegértés terén.
Ez a zavar előfordul az olvasási technikai hibáiból, valamint a szókincs, a verbális memória, a figyelem is befolyásolja
Hogyan kezeljük az olvasási zavarokat és nehézségeket?
A videó forrása: https://youtu.be/EfJ02waAuW4