A Fejlesztőpedagógia terminológia alkalmazása igényli, hogy a kifejezés eredeti értelmezését ismerjük. Eszerint:
Fejlődés — minőségileg magasabb szintre jutás
Fejlesztés — magasabb, tökéletesebb minőség felé juttatás
Fejlődés — olyan folyamat, mely az adott egyén spontán érése és a környezet kölcsönhatása nyomán alakul ki. (Magyar nyelv értelmező szótára)
Fejlesztés — Olyan külső (tárgyi) és belső (pszichés) feltételek megteremtése, amiben a gyermek pszichés funkciói a spontán érés mellett optimálisan kibontakozhatnak. Olyan hatékony nevelői befolyásolás, ami támaszt nyújt az egyéni fejlődési folyamatokhoz, biztosítja az aktuálisan fejlődő pszichés funkciók kibontakoztatásához a megfelelő szociális ás tárgyi környezetet. A fejlesztés kétpólusú: egyrészt jelenti a részleges elmaradások kompenzálását, másrészt a domináló képességek intenzív fejlesztését. (Pedagógiai szótár alapján)
A fejlesztőpedagógia definíciója:
- A fejlesztőpedagógia a pedagógia új, speciális területe, a fejlesztés módszereit középpontba állító pedagógiai folyamat.
- Lehetővé teszi a gyermekeknél a teljesítmény deficitek (motoros, mentális, szocializációs és emocionális) korai felismerését, megelőzését és javítását (óvodai prevenció, iskolai korrekció).
- Fejlődéspszichológiai, neveléspszichológiai és gyógypedagógiai megalapozottságra épülő pedagógiai diagnosztikai és fejlesztő eljárások összessége.
- Gyakorlati alkalmazása a tanulási zavar veszélyeztetett, a tanulási nehézséggel, magatartási és beilleszkedési nehézséggel küzdő gyermekre, tanulóra irányul.
- Preventív, korrekciós, kompenzáló és fejlesztő speciális tevékenység, amely egyéni és csoportos szervezésben folyhat.
2. ábra
A fejlesztőpedagógia kialakulásának hazai vonalai