Skip navigation

2.5. Az együttnevelés minőségbeli kategóriái

A többségi- és gyógypedagógiai integrációs tapasztalatok minőségbeli eltéréseket is fel tudnak sorakoztatni napjainkban ebben a jellegzetes, sok szempontú folyamatban.

  1. Integráció (fogadás) jellemzői:
    • pedagógiai módszer, óraszervezés nem változik;
    • frontális, teljesítményorientált tanítási stílus;
    • a gondokért maga a sérült gyermek felelős;
    • a gyógypedagógusra hárul minden probléma megoldása;
    • csak az osztályfőnök vállal részt a fogyatékos gyermek sikeres mentális és szocializációs folyamatában.
  1. Inklúzió (befogadás) jellemzői:
    • pedagógiai módszer, óraszervezés nem hagyományos;
    • a nevelési, tanítási folyamatot az egyes gyermekek egyéni szükségleteihez igazítja a pedagógus;
    • önértékelésre alapozó pedagógia;
    • gondok esetén a pedagógusnak kell változtatnia;
    • a gyógypedagógus partner a megoldásban;
    • szemléletváltás a tantestületben.

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0