Skip navigation

8.8.1. Komplex Prevenciós Óvodai Program

Porkolábné Balogh Katalin a munkatársaival (Páli Judit, Szaitzné Gregorics Anna, Pintér Éva) kidolgozta a Komplex Prevenciós Óvodai Programot.

„…A program épít a hazai tradicionális nevelési értékekre (Óvodai nevelés országos alapprogramja, óvodakép-gyermekkép) ötvözve azokat a korszerű fejlődés és neveléslélektani, neurológiai, gyógypedagógiai eredményekkel.” (Porkolábné)

A Komplex Prevenciós óvodai Program fő feladata:

A 3-7 éves gyermekek életkori és egyéni sajátosságainak, eltérő fejlődési ütemének (érési jellemzőit) szem előtt tartásával az egészséges harmonikus személyiségfejlesztést, a sikeres iskolai beilleszkedéshez szükséges testi, szociális és értelmi érettség kialakítását, az iskolai potenciális tanulási zavarok megelőzését, az óvodai nevelési feltételek sajátos megszervezésével.

A jelzett területeken történő fejlesztés értelmezésünk szerint: a gyermek érési folyamatához igazított, életkori sajátosságainak megfelelő, ahhoz messzemenően illeszkedő eszközökkel történő támasznyújtás, amely az éppen fejlődő szomatikus és pszichés funkciók kibontakoztatásához biztosít szociális és tárgyi környezetet.

Ebben meghatározó a 3-7 éves kor alapvető sajátossága:

  • az érzelmi biztonság alapszükséglete,
  • az érzelemvezérelt megismerés,
  • az élmény fonalán haladó gondolkodás.

A testi-lelki szükségletek kielégítése a gyermekek alapvető joga, melyre programunk messzemenően törekszik.

Az óvodapedagógus a gyermekeket minden év első félévében megfigyelési szempontsor alapján fejlődésükben nyomon követi, melynek tapasztalatait egy hálózatban rögzíti. Ahol nem életkorának megfelelően a fejlettségi mutató, egyénileg játékos formában az óvodapedagógus kiemelt figyelemmel foglalkozik a gyermekkel.

A fejlesztőprogram alkalmazásának alapelvei:

  • szervesen illeszkedjen a nevelési programba,
  • messzemenően építsen a gyermek érzelmi – belső motivációjára,
  • lehetőség szerint kapcsolódjon a gyermek spontán tevékenységéhez,
  • az óvodai nevelés egész időtartamára elosztott, folyamatos – következetes alkalmazást igényel,
  • az óvoda egész napos életrendjének minden mozzanatához kapcsolható legyen,
  • alapvető követelmény a gyermek jó közérzetének biztosítása, ezért a fáradás jeleit észlelve - módszerváltás, vagy teljes elhagyása az ésszerű.

A fejlesztés fő területei:

  • Mozgásfejlesztés
  • Téri orientáció, testséma fejlesztés
  • Észlelés fejlesztés (akusztikus, vizuális, motoros, vesztibuláris)
  • Kommunikáció, verbális fejlesztés

Óvodai életképek
Óvodai életképek

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0