Skip navigation

6.4. A tanulási zavarok leggyakoribb – kiváltó – okai

A. → Biológiai okok

Genetikai tényezők

Számos vizsgálati eredmény kimutatta, hogy a genetikai tényezőknek határozott szerepe van a tanulási zavarok kialakulásában. Az öröklődésnek nincs meghatározott módja, egyes esetekben anyai, máskor apai eredetű. Fiúknál azonban háromszor olyan gyakori a tanulási deficit megjelenése, mint a lányoknál. (Valószínű, hogy az X-kromoszómán elhelyezkedő gének játszanak ebben fontos szerepet. A fiúknak csak egy X-kromoszómájuk van, amelyet anyjuktól örökölnek, Y-kromoszómájuk apai eredetű. A lányoknál két X-kromoszóma van, amelyek közül az egyik apai, a másik anyai eredetű. Ha a fiú utód olyan X-kromoszómát örököl, amelyen tanulási nehézséget okozó hiba fordul elő, nincs mellette egy másik ép X-kromoszóma, ami ezt közömbösítse. A leányok azonban védettek.)

Egyes kutatók családvizsgálatoknál bizonyos kromoszómákon elhelyezkedő gének hibás voltát már meg tudták állapítani, melyeket a diszlexiát kiváltó tényezőként említenek.

Preenatális ártalmak:

  • toxikus anyagok hatása (nikotin, alkohol, kemikális hatások);
  • idegrendszer fejlődését károsító egyéb tényezők;
  • az anya súlyos pszichés terhelése;
  • a magzat farfekvése.

Perinatális ártalmak:

  • koraszülés veszélyei;
  • elhúzódó szülés;
  • rohamszülés;
  • a magzat foetalis asphyxiás állapota (az idegrendszer oxigénhiányos állapota), melynek leggyakoribb okai:
    • az anya vérnyomásának csökkenése;
    • az anya hypertoniás betegsége;
    • placenta leválás, placenta-praevia;
    • túl erős fájások, a méh tartós kontrakciója;
    • köldökzsinór leszorítása.

Posztnatális ártalmak:

  • nem indul meg a saját légzés;
  • magzatvíz félrenyelése;
  • súlyosabb fokú sárgaság;
  • a légzőközpont elégtelen működése.

(Az újszülött egészségi állapotát az APGAR-értékben állapítják meg.)

Posttraumás eredetű tényezők:

  • olyan traumák, betegségek, amelyek a központi idegrendszerben hagynak káros következményeket (pl. hosszan tartó eszméletvesztéses állapot, agyhártyagyulladás, agyvelőgyulladás stb.).


A diszlexia oki tényezői
A videó forrása: Magyar Televízió
Videó: https://bit.ly/3LS6Gil

B. → Környezeti tényezők, pszichogén, szociogén okok

Ha az előzőekben ismertetett problémákhoz még szociális-társadalmi nehézségek is csatlakoznak, az könnyebben vezet tanulási nehézséghez.

A szülői-gondozói háttér permanens negatív hatásai:

  • rossz nevelési attitűd (elhanyagoló, durva, túl korlátozó szülő);
  • a család ellenkultúrát közvetít (norma- és érték eltolódás vagy vesztés);
  • agyon rossz szociális helyzet stb.

A köznevelési intézményi környezetben:

  • elutasító viszonyulás a pedagógus vagy kortárs csoport részéről;
  • a teljesítmény problémák félreértelmezése, helytelen definiálása;
  • egyéni tanulási szükségletek figyelmen kívül hagyása;
  • helytelen tanítási módszer alkalmazása.

Hospitalizáció következtében is kialakulhat általános regressziós állapot, amely tartós kihatással van az teljesítmény és alkalmazkodó képességekre is.

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0