- Az egyenlőség embereszménye (esélyegyenlőség biztosítása a demokratikus államban).
- A különbözőség embereszménye (az oktatási-nevelési folyamatban az individuum alapján különböztessen a pedagógus, ne a sérülés alapján).
- Az antiredukcionista embereszmény (a sérült gyermek nem csak negatív tulajdonságokkal rendelkezik, az egészséges nemcsak pozitív tulajdonságokkal, minden ember hordozza a jó és rossz diszpozíciókat).
- Az antistigmatizációs embereszmény (a megbélyegzésnek a közösség felés kirekesztő hatása van, a sérültek életét ne nehezítse az egészséges humán környezet az izolációjukkal, fogadja be a sérültet).
Evans szerint a gyógypedagógiai integráció az a folyamat, amely a fogyatékos és nem fogyatékos tanulók közötti interakciók maximális megvalósítását célozza. A hangsúly nem a puszta együttlét, hanem az együttes tevékenységen (a játék, tanulás, munka, kommunikáció) van.