A többségi- és gyógypedagógiai integrációs tapasztalatok minőségbeli eltéréseket is fel tudnak sorakoztatni napjainkban ebben a jellegzetes, sok szempontú folyamatban.
- Integráció (fogadás) jellemzői:
- pedagógiai módszer, óraszervezés nem változik;
- frontális, teljesítményorientált tanítási stílus;
- a gondokért maga a sérült gyermek felelős;
- a gyógypedagógusra hárul minden probléma megoldása;
- csak az osztályfőnök vállal részt a fogyatékos gyermek sikeres mentális és szocializációs folyamatában.
- Inklúzió (befogadás) jellemzői:
- pedagógiai módszer, óraszervezés nem hagyományos;
- a nevelési, tanítási folyamatot az egyes gyermekek egyéni szükségleteihez igazítja a pedagógus;
- önértékelésre alapozó pedagógia;
- gondok esetén a pedagógusnak kell változtatnia;
- a gyógypedagógus partner a megoldásban;
- szemléletváltás a tantestületben.