Skip navigation

3.2. A differenciáló pedagógiai szemlélet és gyakorlati megvalósítás feltételei

CÉL: Felismerni a gyermekek és tanulók neurodiverzitásából és változatos környezeti hatásokból adódó egyéni szükségleteket a komplex pedagógiai tevékenységben. 

Alapszempontok:

  • alapos gyermekismeret;
  • átfogó pedagógiai műveltség;
  • a másik embert tisztelő, elfogadó erkölcs;
  • a humán és tárgyi környezet adaptív változtatása.

Néhány fogalom a differenciáló pedagógiai szemléletből:

  • Individuális nevelés — a gyermek egyéniségének, sajátosságainak maximális figyelembevétele a nevelés-oktatás során.
  • Differenciálás — a gyermek egyéni sajátosságaira tekintettel levő, a fejlesztés és fejlődés lehetőségeinek és feltételeinek biztosítása az oktatásban és nevelésben.
  • Egyéni bánásmód — az egyén ismeretében, az egyéni szükségleteinek megfelelő pedagógiai eljárásokat alkalmaz a pedagógus.
  • Prevenció — a probléma megelőzése.
  • Fejlesztés — a fejlődés alsóbb szintjén megrekedt gyermekkel való bánásmód.
  • Korrekció — az egyén fejlődésében bekövetkezett zavar kijavítása, a hiány megszüntetésére törekvés.

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0