Skip navigation

6.5.4. A tanulási zavarok másodlagos tünetei

Az iskolai teljesítmény deficitek miatt, a sorozatos kudarcélmény, a meg nem felelés tudata a gyermekeket neurotizálttá teszi. Másodlagos következményként kialakulhatnak magatartási anomáliák is, melyek megnyilvánulhatnak védekezési, kitérési mechanizmusokban, agresszivitásban, kompenzációs mechanizmusokban (bohóckodás, túlmerészség, mértéktelen evés), félelemmel teli visszahúzódásban, elmagányosodásban, mely idővel neurotikus állapottá vagy erősödő devianciává válhat. Az extrovertált személyiség típusú gyermek felhívó viselkedést alkalmaz, hangoskodik, mozog, a figyelem középpontjába akar kerülni, bármi áron, a következménnyel nem számol. Az introvertált személyiség típusú gyermek fokozatosan magába zárkózik, szorong, elmagányosodhat, a csoport perifériájára kerül. Mindkét esetben a folyamatos frusztráció következtében agresszív megnyilvánulások ismegjelenhetnek, valamint pszichoszomatikus tüneteket, mely súlyosodhatnak (pl. fejfájás, hasfájás, tic).

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0