A nevelési, oktatási folyamatban érvényesülő differenciálás széles eszköz- és módszertára a tehetséges gyermek, tanuló számára éppoly elengedhetetlen, mint a lemaradással, valamilyen fokú és milyenségű deficittel küzdőknél.
Szinte minden iskolában van tehetséges gyerek a művészetek, sport, vezetés-szervezés, a természettudományok stb. terén. De sajnos nem minden tehetséges gyereket ismernek fel, esetleg rendzavaróként tartják őket számon vagy különcségük miatt társaik elutasítják. Előfordul, hogy érdeklődésük, felfogóképességük annyira eltér a többitől, hogy emiatt válnak nyugtalanná, nyüzsgővé, vagy kortársaikhoz alkalmazkodva letagadják különleges képességeiket és minden érdeklődésüket elveszítik az iskola, a tanulás iránt.
A nevelők munkájának hatékonyságát növeli az az ismeret, amelyet a pszichológiai és pedagógiai kutatások e témában feltártak.
Milyen előítéleteket hordozunk a „tehetségről”?
A tudományos vizsgálatok eredményei ellenére ma is élnek mítoszok, előítéletek a laikus emberben, melyeknek van némi valóság magva. Legelterjedtebb tehetségkép a testileg gyenge, beteges „kis professzor”
„Így – vézna, ügyetlen testi dologra / – adtam fejem a bölcs tudományokra.” – e szavakkal jellemzi magát Arany János.
A zseni-őrült, akinek kiegyensúlyozatlan személyisége képtelen az alkalmazkodásra, a magányos tehetség, akit különcsége miatt kizár a közösség, a kiégett csodagyerek a korai erőltetett teljesítménykényszertől, – többnyire ezek a gondolatok kapcsolódnak a tehetség fogalmához.
Az „úgyis érvényesülő” előítélet veszélye abban áll, hogy a környezet segítő, befolyásoló szerepét kizárja. B. Bloom vizsgálata bizonyítja, hogy a tehetség kibontakozásához, a sikeres életútban nem hiányozhat a család vagy más felkaroló, az optimális erőfeszítést, a motivációt megadó támogatása.[4]
____________________
[4] Herskovits Mária: Mit kezdjünk a tehetséggel? Iskolakultúra, 15. évf., 2005/4. sz., 25-36. o. EPA URL: URL)
4.1. A tehetség meghatározása és összetevői
4.2. Tehetség irányok, melyek a kisgyermeknél korán felismerhetők