Skip navigation

2.2. A gyógypedagógiai integrációs folyamatokat elindító filozófiai gondolatok (Illyés Sándor nyomán)

  1. Az egyenlőség embereszménye (esélyegyenlőség biztosítása a demokratikus államban).
  2. A különbözőség embereszménye (az oktatási-nevelési folyamatban az individuum alapján különböztessen a pedagógus, ne a sérülés alapján).
  3. Az antiredukcionista embereszmény (a sérült gyermek nem csak negatív tulajdonságokkal rendelkezik, az egészséges nemcsak pozitív tulajdonságokkal, minden ember hordozza a jó és rossz diszpozíciókat).
  4. Az antistigmatizációs embereszmény (a megbélyegzésnek a közösség felés kirekesztő hatása van, a sérültek életét ne nehezítse az egészséges humán környezet az izolációjukkal, fogadja be a sérültet).

Evans szerint a gyógypedagógiai integráció az a folyamat, amely a fogyatékos és nem fogyatékos tanulók közötti interakciók maximális megvalósítását célozza. A hangsúly nem a puszta együttlét, hanem az együttes tevékenységen (a játék, tanulás, munka, kommunikáció) van.

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0