Skip navigation

2.4. A gyógypedagógia integráció típusai

  • Spontán integráció — Az oktatási-nevelési intézmény nem készül tudatosan a sérült gyermek befogadására, az intézmény nem tünteti fel pedagógiai programjában ezen pedagógiai tevékenységet, nem szerepelteti az alapító okiratában. A sajátos nevelési igényű gyermek valamilyen okból felvételt nyert az intézménybe, a sérülés felfedése után is ezen intézményben jár továbbra is.
  • Tudatos integráció — a befogadó intézmény tudatosan készül a sajátos nevelési igényű gyermek oktatására és nevelésére, az alapító okiratában feltünteti, a helyi pedagógiai programjában megfogalmazza a gyógypedagógiai integráció alkalmazását, tudatosan megteremti a személyi és tárgyi feltételeket a különleges bánásmód megvalósításában.
  • Meleg, elfogadó integráció — a sérülés felismerését követően a gyermeket továbbra is szeretetteljes, elfogadó, empatikus attitűddel veszik körül az oktatási és nevelési folyamatban.
  • Hideg, elutasító integráció — a sérült gyermeket a többségi pedagógus sem érzelmileg sem szakmailag nem tudja elfogadni. (Nem elitélendő az ilyen attitűd, hiszen a pedagógus is sajátos individuum).
  • Részleges integráció — a speciális fejlesztést igénylők gyermeke, tanulók egy külön csoportban vannak a befogadó oktatási-nevelési intézményben, szegregált, a többségi csoportoktól, osztályoktól elkülönítetten:
    • lokális integráció — esetleges találkozás a nem fogyatékos és az SNI gyermekek között (pl. szünetben);
    • szociális integráció — szabadidő közös eltöltése, együtt étkezések;
    • funkcionális integráció — (adott órákon közös tanulási helyzetben vannak.
  • Teljes integráció — az SNI gyermek a nevelés-oktatás teljes időtartamában a többségi csoportjában-, vagy osztályában tartózkodik. Fejlődését a csoport pedagógusán kívül speciális szakember „utazó” gyógypedagógus is figyelemmel kíséri, a rehabilitációban, a tanulásban segíti.

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0