Skip navigation

1.2.1. A fejlesztőpedagógia definiálása

A Fejlesztőpedagógia terminológia alkalmazása igényli, hogy a kifejezés eredeti értelmezését ismerjük. Eszerint:

Fejlődés — minőségileg magasabb szintre jutás

Fejlesztés — magasabb, tökéletesebb minőség felé juttatás

Fejlődés — olyan folyamat, mely az adott egyén spontán érése és a környezet kölcsönhatása nyomán alakul ki. (Magyar nyelv értelmező szótára)

Fejlesztés — Olyan külső (tárgyi) és belső (pszichés) feltételek megteremtése, amiben a gyermek pszichés funkciói a spontán érés mellett optimálisan kibontakozhatnak. Olyan hatékony nevelői befolyásolás, ami támaszt nyújt az egyéni fejlődési folyamatokhoz, biztosítja az aktuálisan fejlődő pszichés funkciók kibontakoztatásához a megfelelő szociális ás tárgyi környezetet. A fejlesztés kétpólusú: egyrészt jelenti a részleges elmaradások kompenzálását, másrészt a domináló képességek intenzív fejlesztését. (Pedagógiai szótár alapján)

A fejlesztőpedagógia definíciója:

  • A fejlesztőpedagógia a pedagógia új, speciális területe, a fejlesztés módszereit középpontba állító pedagógiai folyamat.
  • Lehetővé teszi a gyermekeknél a teljesítmény deficitek (motoros, mentális, szocializációs és emocionális) korai felismerését, megelőzését és javítását (óvodai prevenció, iskolai korrekció).
  • Fejlődéspszichológiai, neveléspszichológiai és gyógypedagógiai megalapozottságra épülő pedagógiai diagnosztikai és fejlesztő eljárások összessége.
  • Gyakorlati alkalmazása a tanulási zavar veszélyeztetett, a tanulási nehézséggel, magatartási és beilleszkedési nehézséggel küzdő gyermekre, tanulóra irányul.
  • Preventív, korrekciós, kompenzáló és fejlesztő speciális tevékenység, amely egyéni és csoportos szervezésben folyhat.

2. ábra - A fejlesztőpedagógia kialakulásának hazai vonalai
2. ábra
A fejlesztőpedagógia kialakulásának hazai vonalai

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0