Skip navigation

10.1. Agresszivitás

Hat hónapig vagy annál túl terjedő időszakra jellemző viselkedési zavar, amikor a környezetében lévő személyek, tárgyak vagy önmaga ellen durván, bántóan cselekszik. Szándékos cselekedet.

Agressziónak nevezünk minden olyan szándékos cselekvést, amelynek indítéka – nyílt vagy szimbolikus formában – valakinek vagy valaminek kárt, sérelmet vagy fájdalmat okoz. A legfontosabb probléma, ami itt felmerül, az az agresszív aktus SZÁNDÉKOS jellege. A szakirodalom általában ezt kritériumként el is fogadja, annak ellenére, hogy a szándék nem a cselekvéshez tartozik, hanem az előzményhez. A szándékos jelleg ugyanis nem feltétlenül azonos a kár vagy sérelem TUDATOS előidézésével.[34]

Okai:

  • biológiai befolyásolás – velünk született temperamentum;
  • környezeti hatások – utánzás – modell, minta, büntetési mód;
  • frusztrációs helyzetek;
  • érzelmi hiány, elhanyagoltság.

Pedagógus feladata:

  • Oki háttér keresése, feltárása, ha szükséges más szakember bevonása (pszichológus, gyógypedagógus, pszichiáter, szociálpedagógus).
  • A másik gyermek épségét veszélyeztető viselkedést le kell állítani, nem szabad teret engedni.
  • Az agresszív viselkedést elutasítjuk, a gyermekben az együttműködő viselkedést fogadjuk el, a nem agresszív cselekedeteket jutalmazzuk.
  • A jó tulajdonságokat kiemeljük a gyermeknél, és azokra építünk.
  • Konfliktushelyzetben a kis áldozat szerepét hangsúlyozzuk, a közösség felé is az ő helyzetét emeljük ki.
  • A kis agresszorral személyes beszélgetésekkel világítjuk meg viselkedésének negatívumait, a belé vetett bizalmat erősítjük.
  • Játékeszközökkel, játékot figyelve, a játék folyamatába aktívan bekapcsolódva lehetőséget adunk az érzelmek kifejezésére.

____________________

[34] Ranschburg Jenő: Félelem, harag, agresszió. Saxum Kiadó, Budapest, 2012

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0