Porkolábné Balogh Katalin a munkatársaival (Páli Judit, Szaitzné Gregorics Anna, Pintér Éva) kidolgozta a Komplex Prevenciós Óvodai Programot.
„…A program épít a hazai tradicionális nevelési értékekre (Óvodai nevelés országos alapprogramja, óvodakép-gyermekkép) ötvözve azokat a korszerű fejlődés és neveléslélektani, neurológiai, gyógypedagógiai eredményekkel.” (Porkolábné)
A Komplex Prevenciós óvodai Program fő feladata:
A 3-7 éves gyermekek életkori és egyéni sajátosságainak, eltérő fejlődési ütemének (érési jellemzőit) szem előtt tartásával az egészséges harmonikus személyiségfejlesztést, a sikeres iskolai beilleszkedéshez szükséges testi, szociális és értelmi érettség kialakítását, az iskolai potenciális tanulási zavarok megelőzését, az óvodai nevelési feltételek sajátos megszervezésével.
A jelzett területeken történő fejlesztés értelmezésünk szerint: a gyermek érési folyamatához igazított, életkori sajátosságainak megfelelő, ahhoz messzemenően illeszkedő eszközökkel történő támasznyújtás, amely az éppen fejlődő szomatikus és pszichés funkciók kibontakoztatásához biztosít szociális és tárgyi környezetet.
Ebben meghatározó a 3-7 éves kor alapvető sajátossága:
- az érzelmi biztonság alapszükséglete,
- az érzelemvezérelt megismerés,
- az élmény fonalán haladó gondolkodás.
A testi-lelki szükségletek kielégítése a gyermekek alapvető joga, melyre programunk messzemenően törekszik.
Az óvodapedagógus a gyermekeket minden év első félévében megfigyelési szempontsor alapján fejlődésükben nyomon követi, melynek tapasztalatait egy hálózatban rögzíti. Ahol nem életkorának megfelelően a fejlettségi mutató, egyénileg játékos formában az óvodapedagógus kiemelt figyelemmel foglalkozik a gyermekkel.
A fejlesztőprogram alkalmazásának alapelvei:
- szervesen illeszkedjen a nevelési programba,
- messzemenően építsen a gyermek érzelmi – belső motivációjára,
- lehetőség szerint kapcsolódjon a gyermek spontán tevékenységéhez,
- az óvodai nevelés egész időtartamára elosztott, folyamatos – következetes alkalmazást igényel,
- az óvoda egész napos életrendjének minden mozzanatához kapcsolható legyen,
- alapvető követelmény a gyermek jó közérzetének biztosítása, ezért a fáradás jeleit észlelve - módszerváltás, vagy teljes elhagyása az ésszerű.
A fejlesztés fő területei:
- Mozgásfejlesztés
- Téri orientáció, testséma fejlesztés
- Észlelés fejlesztés (akusztikus, vizuális, motoros, vesztibuláris)
- Kommunikáció, verbális fejlesztés
Óvodai életképek