-
- képzőművészeti tehetség;
- zenei tehetség;
- nyelvi tehetség;
- matematikai tehetség;
- mozgás – pszichomotoros tehetség;
- társas, vezetői tehetség.
A hazai oktatáspolitikánk nagy hangsúlyt fektet a tehetségek felismerésére és képességeik maximális kibontakoztatására. A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozását a rendelet szabályozza (15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet), meghatározza az intézmények feladatát a tehetség kezelésében:
-
- korai tehetség-felismerés, tehetségazonosítás, amelynek során a tehetség életkori megjelenését figyelembe kell venni;
- a tehetséges gyermek személyiségfejlődésének támogatása, szükség esetén további megsegítésre irányítás;
- önismereti csoport szervezése és vezetése a tehetséges gyermekek részére;
- tanácsadás, támogatás a szülőnek;
- konzultáció a pedagógus részére;
- közös tehetség-tanácsadási fórum szervezése;
- speciális tehetségprogramban való részvételre javaslat adása;
- a tehetségazonosítás, a tehetséggondozás feladatát ellátó pszichológus szakmai kapcsolatot tart a feladat ellátási körzetében működő tehetségfejlesztő programok vezetőivel és az iskolapszichológussal, óvodapszichológussal;
- javaslatot tesz a tanuló számára a tehetségprogramba történő bekapcsolódásra;
- kimeneti mérések elvégzése;
- tehetségfejlesztő műhelyek vezetői számára konzultációs lehetőség biztosítása, melyet a tehetséggondozó koordinátor lát el.
Az intézményekben tehetséggondozó koordinátort is kell alkalmazni, aki kapcsolatot tart a nevelési-oktatási intézmények iskolapszichológusaival, óvodapszichológusaival.