A szakértői bizottsági tevékenység (megyei, tankerületi).
A szakértői bizottsági tevékenység keretében a pedagógiai szakszolgálat szakértői bizottsága a gyermek, a tanuló komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai, továbbá szükség szerint orvosi, sajátos nevelési igény gyanúja esetén komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai, orvosi vizsgálat alapján szakértői véleményt készít.
- az iskolába lépéshez szükséges fejlettség megállapítása céljából
- a beilleszkedési, a tanulási, a magatartási nehézség megállapítása vagy kizárása,
- a sajátos nevelési igény
- sajátos nevelési igényű tanuló esetében.
A szakértői bizottság a szakértői véleményében tesz javaslatot a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló ellátására, az ellátás módjára, formájára és helyére, az ellátáshoz kapcsolódó pedagógiai szakszolgálatok típusaira, a szükséges szakemberre és annak feladataira.
A szakértői bizottság a diagnózist kóddal látja el, a BNO az egészségügyben használt, a betegségek nemzetközi osztályozására szolgáló kódrendszer alapján. A mentális és viselkedészavarok fő kategória a F00-F99 közötti skálában szerepelnek.
A pedagógiai szakszolgálatok keretében országos, megyei és tankerületi szakértői bizottságok működnek:
Elegendő a tankerületi szakszolgálat segítségét kérni, ha a gyermeknek
- magatartási nehézségei;
- beilleszkedési nehézségei;
- egyenetlen fejlődés tapasztalható, de nem súlyos fokban.
A pedagógusnak ilyenkor pedagógiai véleményt és ajánlást kell írnia, valamint szükséges a szülővel való egyeztetés.
Szükséges a szakértői bizottság véleményét (pedagógiai szakszolgálat szakértői bizottság vizsgálatát) kérni, ha
- iskolaérettségi vizsgálat kezdeményezése szükséges,
- több képességterület gyengeségéből fakadó értelmi elmaradás, ehhez társuló beilleszkedési probléma áll fenn,
- felmerül a sajátos nevelési igény.
A diagnosztizált kórképet a Betegségek Nemzetközi Osztályozásának kódjával látják el.
Mit tartalmaz a pedagógiai-pszichológiai vélemény (szakértői vélemény)?
- A szülő véleményét gyermekéről, problémájáról.
- A gyermek fejlődésére vonatkozó fontosabb adatokat.
- A pedagógiai jellemzés összefoglalását.
- A pedagógiai és pszichológiai vizsgálat tapasztalatait, eredményeit.
- Összegzést és jogszabályi hivatkozásokat (különleges gondozáshoz való jogosultság, tantárgyi felmentés).
- A gyermek fejlesztésére, ill. ha szükséges, további vizsgálatára vonatkozó javaslatot.
- A szülő aláírását.
A szakértői vélemény szerint megállapított sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók ellátása a gyógypedagógiai intézményekben történik szegregált formában, vagy többségi intézményekben integrált formában, ebben az esetben az egységes gyógypedagógiai és módszertani intézmények gyógypedagógusai biztosítják a rehabilitációs ellátást.
A beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulók többségi intézményekben vesznek részt a nevelési és oktatási folyamatokban.