A. → Biológiai okok
Genetikai tényezők
Számos vizsgálati eredmény kimutatta, hogy a genetikai tényezőknek határozott szerepe van a tanulási zavarok kialakulásában. Az öröklődésnek nincs meghatározott módja, egyes esetekben anyai, máskor apai eredetű. Fiúknál azonban háromszor olyan gyakori a tanulási deficit megjelenése, mint a lányoknál. (Valószínű, hogy az X-kromoszómán elhelyezkedő gének játszanak ebben fontos szerepet. A fiúknak csak egy X-kromoszómájuk van, amelyet anyjuktól örökölnek, Y-kromoszómájuk apai eredetű. A lányoknál két X-kromoszóma van, amelyek közül az egyik apai, a másik anyai eredetű. Ha a fiú utód olyan X-kromoszómát örököl, amelyen tanulási nehézséget okozó hiba fordul elő, nincs mellette egy másik ép X-kromoszóma, ami ezt közömbösítse. A leányok azonban védettek.)
Egyes kutatók családvizsgálatoknál bizonyos kromoszómákon elhelyezkedő gének hibás voltát már meg tudták állapítani, melyeket a diszlexiát kiváltó tényezőként említenek.
Preenatális ártalmak:
- toxikus anyagok hatása (nikotin, alkohol, kemikális hatások);
- idegrendszer fejlődését károsító egyéb tényezők;
- az anya súlyos pszichés terhelése;
- a magzat farfekvése.
Perinatális ártalmak:
- koraszülés veszélyei;
- elhúzódó szülés;
- rohamszülés;
- a magzat foetalis asphyxiás állapota (az idegrendszer oxigénhiányos állapota), melynek leggyakoribb okai:
- az anya vérnyomásának csökkenése;
- az anya hypertoniás betegsége;
- placenta leválás, placenta-praevia;
- túl erős fájások, a méh tartós kontrakciója;
- köldökzsinór leszorítása.
Posztnatális ártalmak:
- nem indul meg a saját légzés;
- magzatvíz félrenyelése;
- súlyosabb fokú sárgaság;
- a légzőközpont elégtelen működése.
(Az újszülött egészségi állapotát az APGAR-értékben állapítják meg.)
Posttraumás eredetű tényezők:
- olyan traumák, betegségek, amelyek a központi idegrendszerben hagynak káros következményeket (pl. hosszan tartó eszméletvesztéses állapot, agyhártyagyulladás, agyvelőgyulladás stb.).
A diszlexia oki tényezői
A videó forrása: Magyar Televízió
Videó: https://bit.ly/3LS6Gil
B. → Környezeti tényezők, pszichogén, szociogén okok
Ha az előzőekben ismertetett problémákhoz még szociális-társadalmi nehézségek is csatlakoznak, az könnyebben vezet tanulási nehézséghez.
A szülői-gondozói háttér permanens negatív hatásai:
- rossz nevelési attitűd (elhanyagoló, durva, túl korlátozó szülő);
- a család ellenkultúrát közvetít (norma- és érték eltolódás vagy vesztés);
- agyon rossz szociális helyzet stb.
A köznevelési intézményi környezetben:
- elutasító viszonyulás a pedagógus vagy kortárs csoport részéről;
- a teljesítmény problémák félreértelmezése, helytelen definiálása;
- egyéni tanulási szükségletek figyelmen kívül hagyása;
- helytelen tanítási módszer alkalmazása.
Hospitalizáció következtében is kialakulhat általános regressziós állapot, amely tartós kihatással van az teljesítmény és alkalmazkodó képességekre is.