Skip navigation

8.7. Tanulási zavar veszélyeztetettséget jelző szűrő eljárás (Marosits-teszt)

A szűrőeljárás 6 részképességet vizsgál 5-6 éves gyermekeknél iskolakezdés előtt 1 évvel

Vizsgált részképességek:

  • szem-kéz koordináció;
  • alak-háttér megkülönböztető képesség;
  • alak-forma konstancia érzékelése;
  • téri orientáció;
  • téri relációk érzékelése;
  • szabályfelismerés – szeriális érzékelés.

20 pontszám alatti teljesítménynél más diagnosztizáló módszert kell alkalmazni.

14. ábra - Marosits-féle tanulási zavar veszélyeztetettséget mérő szűrő eljárás
14. ábra
Marosits-féle tanulási zavar veszélyeztetettséget mérő szűrő eljárás

A szűrővizsgálat instrukciós szöveges és értékelése

1. feladat
Szem- és kézmozgás koordinációja
Instrukció:
A) „Rajzold meg a kísmadár útját anélkül, hogy megállnál vagy a falba ütköznél!”
B) „Rajzold meg a lepke útját anélkül, hogy megállnál vagy a falba ütkőznél!”
C) „A labda leesik a kosárba, húzd végig az útját ceruzával a megrajzolt vonalon!”

ÉRTÉKELÉS

A) és B) 1 pont, ha a vonal folyamatos, ha felemelte ugyan a ceruzát, de éles törés nélkül folytatta;
0 pont, ha kb. 1/2 cm-re kiszalad a sorból, vagy nagy a törés.
C) 1 pont, ha a ceruza nyoma fedi a vonalat. 0 pont, ha csak nagyobb törésekkel fedi.
Összpontszám: 3.

2. feladat
Az alak-háttér változásának megkülönböztetése
Instrukció:
A) „Keresd meg a kör vonalát. vezesd végig a ceruzáddal!”
B) „A labdában szívecskék vannak elrejtve, keresd meg azokat, és színezd ki!”

ÉRTÉKELÉS

A) 1 pont, ha a kört jól körülhatárolja, s a formát nagyjából követi.
B) 5 pont, ha minden szívet megtalál. A meg nem jelölt szívek számát levonjuk az elérhető maximális 5 pontból.
Összpontszám: 6.

3. feladat
Alakkonstancia vizsgálata
Instrukció:
A) „Ez itt egy téglalap. (Bemutatom kartonból kivágva.) Keresd meg az összes ilyen formát a tartálykocsin!”
B) „Ez itt egy háromszög. (Bemutatom kartonból kivágva.) Keresd meg az összes ilyen formát a tartálykocsin!”

ÉRTÉKELÉS

A) 3 pont, ha minden téglalapot megtalál. Amennyivel kevesebbet jelöl meg, annyit levonunk az elérhető 3-ból.
B) 3 pont, ha mínden háromszöget megtalál. Levonás az előző feladat értékelése szerint.
Ha más formákat is megjelöl, a részfeladat: 0.
Összpontszám: 6.

4. feladat
Térbeli helyzet vizsgálatának próbája
Instrukció:
A) „Figyeld meg, hogy a sor elején milyen forma van, és mindazokat jelöld meg sorban, amelyek ugyanolyanok!”
B) „Figyeld meg a sor elején lévő két formát! Jelöld meg azokat, amelyek ugyanolyanok, mint az első! Figyelj a formák sorrendjére is!”

ÉRTÉKELÉS

A) 3 pont, ha csak a helyes formákat jelöli meg, 0 pont, ha más formát is jelöl. (Ha hiányosan jelöli, levonunk a pontból!)
B) 3 pont, ha csak a helyes formákat jelöli meg, 0 pont, ha más formát is jelöl. (Ha hiányosan jelöli, levonunk a pontból!)
Összpontszám: 6.

5. feladat
Térbeli viszonylagosság vizsgálata
Instrukció:
„Jól figyeld meg a rajz első felét, kövesd a vonalakat!”
„Rajzold le ugyanúgy te is a másik oldalra!”

ÉRTÉKELÉS

Maximum 3 pont vagy 0 pont.
Összpontszám: 3.

6. feladat
Ritmusismétlés, követés
Instrukció:
A) „Figyeld meg a pálcikák számát és sorrendjét, és rajzold végig ugyarúgy a sort!”
B) „Figyeld meg a pálcikák számát és sorrendjét, és rajzold végig ugyarúgy a sort!”

ÉRTÉKELÉS

Maximum 3 pont vagy 0 pont.
Összpontszám: 6.

Pontszámok összesítve

1. feladat = 3 pont
2. feladat = 6 pont
3. feladat = 6 pont
4. feladat = 6 pont
5. feladat = 3 pont
6. feladat = 6 pont
Maximum: 30 pont

Megjegyzés: A vizsgálatot lehet csoportosan is végeztetni, ha megfelelő távolságra vannak a gyermekek egymástól. Mindenképpen győződjünk meg róla, hogy értik-e a feladatot a gyermekek.

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0