Skip navigation

6.3.2. Az érzékszervi és érzékszervi-motoros elmélet (percepció-motorosság)

Cruickshank, Frostig, Kephart az érzékszervi rendellenességek terminusaival magyarázzák a tanulásképtelenséget. Cruickshank és Kephart a különböző funkciók összerendezettségének hiányát, a perceptuo-motoros funkciók elégtelen integrációját emeli ki az előidéző okok közül, ennek következménye, hogy a gyermekeket a környezet ingereire adott motoros válaszok sikertelensége nem ösztönzi további motoros válaszokra: ez egyben akadályává válik a finomabb koordináció kialakulásának. Kephart egyben már a korrekció lehetséges módjára utalva hangsúlyozza, hogy az értékelés befolyásolható a motoros készségek fejlesztése útján: az érzékelés fejlődése megelőzi a fogalmi tanulást, ezért elsőként a motoros és érzékelési folyamatot kell megerősíteni, hogy az elméleti tárgyak taníthatóak legyenek az eleinte tanulásképtelen tanulóknak. M. Frostig szerint szoros összefüggés van a szenzoros és motoros funkciók között. Az észlelés és mozgás fejlettsége döntő szerepet játszik a kognitív képességek alakulásában illetve a szociális-kommunikatív magatartásban és az emocionalitásban is. Ezek az alapfeltételei a fizikai és pszichikai harmóniának. A vizuális észlelés zavara a tanulás folyamatának szerveződését akadályozza, a percepció diszfunkciója elsősorban az olvasás-írás elmaradásában nyilvánul meg.

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0