Skip navigation

1.1. A fejlesztőpedagógia kialakulását elősegítő társtudományok (interdiszciplinák) és befolyásoló tevékenységeik

  1. Pedagógia — a tanulási és tanítási folyamatokat megfigyeli, értékeli, elemzi, a sikeres és sikertelen tanulás oki tényezőit kutatja, elméleti és gyakorlati módszereket dolgoz ki az eredményes képesség kibontakozás és ismeret elsajátítás érdekében. Carroll (1963) szerint a tanulás sikerességében a tanulók adottságai mellett az oktatás minősége, az oktatás megértésének képessége, a kitartás és az idő tényezők együttesen fontos szerepet játszanak. Nagy József (1980) temporizációs elvében a tanulásra alkalmas időpont megválasztását, az optimális fejlettségi szint felismerését hangsúlyozza.
  2. Pszichológia — Az iskolai tanulási folyamatot, mint pszichikus folyamatot vizsgálta az ép intellektusú gyermekeknél. A teljesítmény deficiteket felismeri, vizsgálati diagnosztikai eszközöket dolgoz ki a gyermek lemaradásainak objektív tüneti bemutatására, keresi az oki tényezőket, a vizsgálati eredmények alapján diagnózist állít fel, és beavatkozási módszereket alkalmaz, melyek lehetnek prevenció, korrekció, kompenzáció, fejlesztés, terápia. (Porkolábné Balogh Katalin kisiskolás gyermekek között végzett vizsgálatai.)
  3. Gyógypedagógia — A deficites tanulási folyamatokat vizsgálja. Vizsgálati módszereket dolgoz ki és alkalmaz, a diagnózisra építi beavatkozását, amely lehet prevenció, korrekció, fejlesztés, rehabilitáció, terápia. (Meixner Ildikó iskolateremtő munkássága a diszlexia felismerésében és kezelésében.)
  4. Orvostudomány — Az agykutatás fejlődésével a tanulási deficitek neurológiai háttere feltárható, a neurológia az idegrendszer működését vizsgálja, a tanulási- és viselkedési zavarok okait az agy funkciózavarában, organikus elváltozásaiban keresi, illetve azzal magyarázza.
  5. Szociológia — A teljesítmény- és viselkedési deficitek társadalmi megítélését, a probléma érzékenységét vizsgálja, a társadalmi értékrend, a társadalmi kohézió és problémakezelés összefüggéseiben kutatja. (Egy adott populáció kulturáltsági szintje és olvasási képességeinek összefüggései, társadalmi kihatásai.)

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0