Skip navigation

5.2. A tanulási folyamatok pedagógiai értelmezései

A tanulás értelmezése Nagy Sándor szerint: „...az iskolai tanulás valójában művelődési folyamat, a személyiség alakítása értékes ismeretek feldolgozása útján, a modern társadalmi kultúra alapvető javainak minél nagyobb aktivitással, a gondolkodás és cselekvés minél teljesebb egységben történő asszimilálása.”[7]

Didaktikai értelemben a tanulás, ismeretek, információk szerzése. A gyermek a pedagógus vezetésével birtokba veszi a korszerű műveltség alapjait, elsajátítja azokat a műveleteket, amelyek segítségével feldolgozza az ismereteket, önálló tanulásra, művelődésre is képes.

Boros Dezső megfogalmazása szerint : „...a tanulás egyben szocializációs folyamat is, a tanuló a tanulás révén beletagolódik a társadalomba, elsajátítja mindazokat a szerepeket, amely a felnőttek társadalmában vár rá. A tanulás tehát személyiségfejlődés, hiszen mind a kultúrértékek feldolgozása, mind a társadalomba való belenövés társadalmiasodás, a személyiség fejlődését, kibontakozását jelenti. A tanulás egyben a képességek fejlődését is elősegíti, az intelligencia kialakulását is (...) csak az a tanulás eredményes, amelynek ilyen eredményei vannak.”[8]

Réthy Endréné értelmezése a tanulásról: „...a tanulást úgy értelmezzük a tanuló oldaláról, mint valóban aktív folyamatot. Az ismeretek ilyen vagy olyan operációk formájában léteznek. Tudni annyit jelent, mint a tudással kapcsolatos tevékenységet végrehajtani. (...) A személyiség ugyanis nem fejlődhet másként, csak lehetőségeinek és szükségleteinek megfelelően tervezett tevékenységrendszerben. (...) a tanulás a megismerési szükséglet kielégítésének formája és célja, a tudás megszerzési módja, amely a különböző szintű viselkedéseken keresztül realizálódik, s rendszere maga a tanulási tevékenység.”[9]

 

____________________

[7] Réthy Endréné: A tanítás-tanulási folyamat motivációs lehetőségeinek elemzése. Akadémiai, Budapest, 1998, 62. o. (SOE OPAC — URL)
[8] Boros Dezső: Bevezetés a neveléstudományba. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1996, 127. o. (SOE OPAC — URL)
[9] Réthy Endréné: A tanítás-tanulási folyamat motivációs lehetőségeinek elemzése. Akadémiai, Budapest, 1988, 62. o. (SOE OPAC — URL)

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0