Skip navigation

11.7. A pedagógiai szakszolgálat működés az 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet alapján

A szakértői bizottsági tevékenység (megyei, tankerületi).

A szakértői bizottsági tevékenység keretében a pedagógiai szakszolgálat szakértői bizottsága a gyermek, a tanuló komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai, továbbá szükség szerint orvosi, sajátos nevelési igény gyanúja esetén komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai, orvosi vizsgálat alapján szakértői véleményt készít.

  1. az iskolába lépéshez szükséges fejlettség megállapítása céljából
  2. a beilleszkedési, a tanulási, a magatartási nehézség megállapítása vagy kizárása,
  3. a sajátos nevelési igény
  4. sajátos nevelési igényű tanuló esetében.

A szakértői bizottság a szakértői véleményében tesz javaslatot a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló ellátására, az ellátás módjára, formájára és helyére, az ellátáshoz kapcsolódó pedagógiai szakszolgálatok típusaira, a szükséges szakemberre és annak feladataira.

A szakértői bizottság a diagnózist kóddal látja el, a BNO az egészségügyben használt, a betegségek nemzetközi osztályozására szolgáló kódrendszer alapján. A mentális és viselkedészavarok fő kategória a F00-F99 közötti skálában szerepelnek.

A pedagógiai szakszolgálatok keretében országos, megyei és tankerületi szakértői bizottságok működnek:

Elegendő a tankerületi szakszolgálat segítségét kérni, ha a gyermeknek

  • magatartási nehézségei;
  • beilleszkedési nehézségei;
  • egyenetlen fejlődés tapasztalható, de nem súlyos fokban.

A pedagógusnak ilyenkor pedagógiai véleményt és ajánlást kell írnia, valamint szükséges a szülővel való egyeztetés.

Szükséges a szakértői bizottság véleményét (pedagógiai szakszolgálat szakértői bizottság vizsgálatát) kérni, ha

  • iskolaérettségi vizsgálat kezdeményezése szükséges,
  • több képességterület gyengeségéből fakadó értelmi elmaradás, ehhez társuló beilleszkedési probléma áll fenn,
  • felmerül a sajátos nevelési igény.

A diagnosztizált kórképet a Betegségek Nemzetközi Osztályozásának kódjával látják el.

Mit tartalmaz a pedagógiai-pszichológiai vélemény (szakértői vélemény)?

  1. A szülő véleményét gyermekéről, problémájáról.
  2. A gyermek fejlődésére vonatkozó fontosabb adatokat.
  3. A pedagógiai jellemzés összefoglalását.
  4. A pedagógiai és pszichológiai vizsgálat tapasztalatait, eredményeit.
  5. Összegzést és jogszabályi hivatkozásokat (különleges gondozáshoz való jogosultság, tantárgyi felmentés).
  6. A gyermek fejlesztésére, ill. ha szükséges, további vizsgálatára vonatkozó javaslatot.
  7. A szülő aláírását.

A szakértői vélemény szerint megállapított sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók ellátása a gyógypedagógiai intézményekben történik szegregált formában, vagy többségi intézményekben integrált formában, ebben az esetben az egységes gyógypedagógiai és módszertani intézmények gyógypedagógusai biztosítják a rehabilitációs ellátást.

A beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulók többségi intézményekben vesznek részt a nevelési és oktatási folyamatokban.

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0