A figyelemzavar és hiperaktivitás (ADHD: Attention Deficit and Hyperactivity Disorder) → gyakori gyermekkori zavar, melyet a figyelmetlenség, túlzott aktivitás és impulzivitás tünetegyüttes (szindróma) korai megjelenése, állandósága és súlyossága jellemez. A viselkedés gátlásának fejlődési zavaráról van szó, mely az önirányítás, a viselkedés, valamint a célorientált cselekvések megszervezésének az akadályoztatásában nyilvánul meg.[35]
Olyan rendellenesség, amely legalább hat hónapig fennáll és a következő jellemzők közül legalább nyolc (DSM IV. tüneti felsorolás).
- kezét vagy lábát gyakran, nyugtalanul mozgatja, vagy gyakran fészkelődik a széken;
- nehezére esik ülve maradni, amikor azt kell tennie;
- külső inger könnyen eltereli;
- nehézségei vannak abban, hogy kivárja a sorát játékokban vagy csoporthelyzetekben;
- gyakran kibukik belőle a kérdésekre adott válasz még azelőtt, hogy a kérdést befejezték volna;
- nehezére esik végigkövetni a mások által adott instrukciókat;
- nehezen tudja fenntartani a figyelmét a feladatok vagy játékos tevékenységek során;
- gyakran váltogatja a befejezetlen tevékenységeket;
- gyakran beszél túl sokat;
- gyakran szakítja félbe mások beszédét vagy zaklatja őket, pl. berobban más gyerekek játékába;
- gyakran tűnik úgy, hogy nem figyel arra, amit mondanak neki;
- gyakran veszít el olyan dolgokat, amelyek szükségesek az iskolai vagy otthoni feladatok vagy tevékenységek elvégzéséhez;
- gyakran megy bele fizikailag veszélyes tevékenységekbe anélkül, hogy figyelembe venné a lehetésges következményeket.
(B.) Megjelenése: 6 éves kor előtt
Oki tényezők: organikus okok – idegrendszeri éretlenség, a jobb agyféltekei dominancia, az idegrendszer gátló mechanizmusainak zavara.
Pedagógus feladata: A gyermek folyamatos kontrollja, rövid instrukciók, feladat meghatározások, azonnali értékelés, jutalmazás. Következetes pedagógiai viselkedés („szerződéskötés a gyermekkel”).
A mozgásfejlesztéssel az idegrendszeri deficitek rendezésére lehet hatni, a figyelem és észlelés fejlesztése különböző játékos és kognícióra ható gyakorlatokkal fejlesztendők, az érzelmi elfogadás segíti a megfelelő viselkedés megalapozását.
____________________
[35] Szabó Csilla – Vámos Éva: Egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő gyermekek, tanulók komplex vizsgálatának diagnosztikus protokollja – Figyelemzavar és hiperaktivitás. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft, Budapest, 2012.