Skip navigation

4. A tehetséges gyermek

A nevelési, oktatási folyamatban érvényesülő differenciálás széles eszköz- és módszertára a tehetséges gyermek, tanuló számára éppoly elengedhetetlen, mint a lemaradással, valamilyen fokú és milyenségű deficittel küzdőknél.

Szinte minden iskolában van tehetséges gyerek a művészetek, sport, vezetés-szervezés, a természettudományok stb. terén. De sajnos nem minden tehetséges gyereket ismernek fel, esetleg rendzavaróként tartják őket számon vagy különcségük miatt társaik elutasítják. Előfordul, hogy érdeklődésük, felfogóképességük annyira eltér a többitől, hogy emiatt válnak nyugtalanná, nyüzsgővé, vagy kortársaikhoz alkalmazkodva letagadják különleges képességeiket és minden érdeklődésüket elveszítik az iskola, a tanulás iránt.

A nevelők munkájának hatékonyságát növeli az az ismeret, amelyet a pszichológiai és pedagógiai kutatások e témában feltártak.

Milyen előítéleteket hordozunk a „tehetségről”?

A tudományos vizsgálatok eredményei ellenére ma is élnek mítoszok, előítéletek a laikus emberben, melyeknek van némi valóság magva. Legelterjedtebb tehetségkép a testileg gyenge, beteges „kis professzor”

„Így – vézna, ügyetlen testi dologra / – adtam fejem a bölcs tudományokra.” – e szavakkal jellemzi magát Arany János.

A zseni-őrült, akinek kiegyensúlyozatlan személyisége képtelen az alkalmazkodásra, a magányos tehetség, akit különcsége miatt kizár a közösség, a kiégett csodagyerek a korai erőltetett teljesítménykényszertől, – többnyire ezek a gondolatok kapcsolódnak a tehetség fogalmához.

Az „úgyis érvényesülő” előítélet veszélye abban áll, hogy a környezet segítő, befolyásoló szerepét kizárja. B. Bloom vizsgálata bizonyítja, hogy a tehetség kibontakozásához, a sikeres életútban nem hiányozhat a család vagy más felkaroló, az optimális erőfeszítést, a motivációt megadó támogatása.[4]

____________________

[4] Herskovits Mária: Mit kezdjünk a tehetséggel? Iskolakultúra, 15. évf., 2005/4. sz., 25-36. o. EPA URL: URL)

4.1. A tehetség meghatározása és összetevői
4.2. Tehetség irányok, melyek a kisgyermeknél korán felismerhetők

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0