Skip navigation

5.6. A figyelem

A figyelem a megfelelő tanulási teljesítmény lényeges feltétele. A figyelem sokszor arra a képességre utal, hogy a bejövő ingerület bizonyos részét további feldolgozásra szelektáljuk, egy konkrét céltárgy megkeresését is jelenti, leggyakrabban a feldolgozás szelektivitására vonatkozik. W. James már hangsúlyozta: „...Mindenki tudja, mi a figyelem. Az elme birtokba vételét jelenti, tiszta és eleven formában, egy tárgy vagy gondolatsor birtokba vételét egyidejűen lehetséges tárgyak vagy gondolatmenetek közül. A tudat fókuszálása, összpontosítása képezik lényegét. Azt jelenti, hogy visszavonulunk valamilyen dolgoktól, hogy másokkal hatékonyan foglalkozhassunk.”[17]

Treisman elmélete szerint csak azokat az üzeneteket dolgozzuk fel, melyekre odafigyelünk, a kevésbé fontos információkat egy szűrőmechanizmus elhalványítja, s megakadályozza, hogy a magasabb agyközpontokba eljusson. Fontos megkülönböztetni a fókuszált és a megosztott figyelmet, mindkét típus befolyásos a tanulási folyamat szempontjából. A szűrő mögött egy neurális egységekből álló mezőt feltételezett.

A Deutsch és Deutsch elgondolása napjainkban egyre népszerűbb. Kísérleteik alapján feltételezik, hogy függetlenül a figyelmi ráfordítástól, minden észlelt inger feldolgozásra kerül, a válogatás csak az emlékezet és a cselekvés szintjén jelenik meg. Az információt anélkül dolgozzuk fel, hogy magának az információnak tudatában lennénk. Mentális gépezetünk mindent tud, ami körülöttünk történik, azonban ennek legnagyobb részét mint lényegtelent kirekeszti, mielőtt a tudatba jutna. A fókuszált figyelem azt mutatja meg, hogy milyen hatékonysággal vagyunk képesek bizonyos bemeneteket kiválasztani több inger közül. A megosztott figyelem az egyén inger-feldolgozási korlátait, valamint a figyelmi mechanizmusokat és kapacitásokat jelenti.

 

____________________

[17] Eysenck, Michael W. – Keane, Mark T.: Kognitív pszichológia. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1997, 108. o. (SOE OPAC — URL)

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0