A teljesítményzavarok másodlagos következményeként vagy egyéb összetett tényezők hatására gyakran jelentkezhetnek beilleszkedési, magatartási- és viselkedési elváltozások, amikor is a gyermek vagy fiatal egy adott közösség norma- és szabályrendszerét nem képes vagy nem akarja felismerni, elsajátítani és alkalmazni. E jelenségeknek a megállapítása és diagnosztizálás szintén a szakértői bizottságok kompetenciája a jelzőrendszer küldése alapján.
A Beilleszkedési Tanulási Magatartási nehézségek kialakulásában jelen lehetnek, a részképesség zavarok, figyelmi, aktivitási probléma, pszichikus zavarok, úgy mint szorongás, teljesítmény motiválatlanság, valamint negatív környezeti hatásokként említhető a nem megfelelő szülői viszonyulás, az alacsony szintű szociokulturális háttér, vagy mindezeknek variánsai.
Az óvodás- és iskoláskor kortüneti jelensége az agresszivitás, az opponáló viselkedés, a hiperaktivitás, traumatizált vagy érzelmi zavarral küzdő gyermek, valamint – a szülő és pedagógus számára kevésbé feltűnő – a regresszív viselkedésű gyermek.
A deficitek kialakulásában a külső és belső tényezők meghatározóak, többségében azonban multikauzális okokról, kölcsönhatásokról beszélhetünk.
Teljesítmény- és viselkedési zavar etiológiai sémája
10.1. Agresszivitás
10.2. Oppozíciós magatartászavarok
10.3. Figyelemzavar-hiperaktivitási rendellenesség diagnosztikai kritériumai
10.4. Az autizmus jelenségköre
10.5. Traumatizált, érzelmi sérüléssel küzdő gyermek