Skip navigation

Tartalomjegyzék

Címlap
Impresszum
A szerzőről
Tartalomjegyzék
Bevezetés
1. A fejlesztőpedagógia kialakulása
     1.1. A fejlesztőpedagógia kialakulását elősegítő társtudományok (interdiszciplinák) és befolyásoló tevékenységeik
     1.2. Fogalmi meghatározások
          1.2.1. A fejlesztőpedagógia definiálása
          1.2.2. Ki a fejlesztőpedagógus
          1.2.3. A fejlesztőpedagógus tevékenységi színtere
          1.2.4. Tevékenységi struktúra
          1.2.5. Kikre irányul a fejlesztőpedagógus tevékenysége
2. A gyógypedagógiai integrációs nevelés és oktatás alapjai
     2.1. Fogalmi meghatározások
     2.2. A gyógypedagógiai integrációs folyamatokat elindító filozófiai gondolatok (Illyés Sándor nyomán)
     2.3. A gyógypedagógiai integrációs folyamatok elterjedése a különböző országokban
     2.4. A gyógypedagógia integráció típusai
     2.5. Az együttnevelés minőségbeli kategóriái
     2.6. A sikeres gyógypedagógiai integráció feltételei
3. A differenciáló pedagógiáról vázlatosan
     3.1. A differenciáló pedagógia fogalma
     3.2. A differenciáló pedagógiai szemlélet és gyakorlati megvalósítás feltételei
     3.3. A gyermek érési folyamatához igazított differenciált fejlesztés
4. A tehetséges gyermek
     4.1. A tehetség meghatározása és összetevői
     4.2. Tehetség irányok, melyek a kisgyermeknél korán felismerhetők
5. A tanulási zavar jelenségköre
     5.1. A tanulási folyamatok pszichológiai értelmezései
     5.2. A tanulási folyamatok pedagógiai értelmezései
     5.3. A tanulási folyamatok gyógypedagógiai pszichológiai értelmezései
     5.4. A motiváció
     5.5. Az észlelés
     5.6. A figyelem
     5.7. Az emlékezet
     5.8. A Motorikum
6. A teljesítményzavarok, tanulási zavarok kutatásának tudománytörténeti háttere
     6.1. Epidemiológiai megközelítés
     6.2. A tanulási zavar definiálásának sokszínűsége (Gerebenné)
     6.3. A tanulási zavar etiológiai (oki) elméletei (Gerebenné)
          6.3.1. A neuropszichológiai elmélet
          6.3.2. Az érzékszervi és érzékszervi-motoros elmélet (percepció-motorosság)
          6.3.3. Szenzoros integrációs zavarok elmélet
          6.3.4. A pszichoneurológiai tanulási zavarok elmélet
          6.3.5. Részképességzavarok elmélet
          6.3.6. Pszicholingvisztikai elmélet
          6.3.7. A viselkedés-lélektani elmélet
          6.3.8. A kiváltó okok elmélet – Mark Selikowitz
     6.4. A tanulási zavarok leggyakoribb – kiváltó – okai
     6.5. A tanulási zavarok főbb tünetei, tünetcsoportjai
          6.5.1. Dyslexia (diszlexia)
          6.5.2. Dysgraphia (diszgráfia)
          6.5.3. Dyscalculia (diszkalkulia)
          6.5.4. A tanulási zavarok másodlagos tünetei
7. Az óvodás korban megmutatkozó részképesség gyengeségek
     7.1. Mit is értünk részképességek alatt?
8. A téma gyakorlati megközelítése
     8.1. Anna Jean Ayres
     8.2. Marianne Frostig
     8.3. Rosta Katalin
     8.4. Lakatos Katalin
     8.5. Brigitte Sindelar
     8.6. A diszlexia megelőzésének lehetősége
          8.6.1. Diszlexia Prevenciós Teszt és Diszlexia Prevenció
          8.6.2. Diszlexia prevenciós tevékenység
          8.6.3. Egy téma feldolgozása egy fejlesztő foglalkozáson
          8.6.4. Diszlexia vizsgálata és kezelése
          8.6.5. Műsorok diszlexia témakörben
     8.7. Tanulási zavar veszélyeztetettséget jelző szűrő eljárás (Marosits-teszt)
     8.8. Porkolábné Balogh Katalin
          8.8.1. Komplex Prevenciós Óvodai Program
          8.8.2. Porkolábné-féle iskolai pedagógiai és pszichológiai megfigyelések
9. Lovas terápia (állatasszisztált terápia)
10. Leggyakrabban előforduló mentális- és viselkedési zavarok gyermekkorban
     10.1. Agresszivitás
     10.2. Oppozíciós magatartászavarok
     10.3. Figyelemzavar-hiperaktivitási rendellenesség diagnosztikai kritériumai
     10.4. Az autizmus jelenségköre
     10.5. Traumatizált, érzelmi sérüléssel küzdő gyermek
11. A gyermek fejlődésével kapcsolatos óvodapedagógusi kompetenciák
     11.1. Az óvoda működését befolyásoló alapvető jogszabályok
     11.2. Dokumentációk
     11.3. A gyermek fejlődését nyomon követő dokumentáció
     11.4. Megfigyelések fő területei
     11.5. A személyiség lap
     11.6. Mit tegyünk az eltérő fejlődésű gyermek esetében?
     11.7. A pedagógiai szakszolgálat működés az 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet alapján
Irodalom
Digitális anyagok
Fotók

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0