Célja: Az olvasáshoz szükséges készségek kialakítása, az olvasás tanítása.
Feladata:
- Mozgás-, testséma-, percepció-, és beszédkészség fejlesztése;
- Az olvasás készségének megalapozása:
- A betűk pontos ismerete, differenciálása;
- Az összeolvasás tanítása;
- A szó- és mondatolvasás készségének kialakítása.
A FEJLESZTÉS TERÜLETEI
Mozgásfejlesztés
- mozgásos játékok;
- egyensúlygyakorlatok;
- izomtónus fejlesztő gyakorlatok.
Utánzó játékok
- ritmusérzék fejlesztés
Testsémafejlesztés
- önmegfigyelés (arc, testrészek, mozdulatok, mozgások);
- testrészek tudatosítása (megérintése, megnevezése, funkciója, megélése, szerepjáték).
Percepció fejlesztés
- egyensúlyészlelés
- aktív mozgással (sokféle játékhelyzetben);
- passzív mozgás (multiszenzorális élményt nyújtó eszközök – Ayres-eszközök, élő ló);
- hallási észlelés
- hallási figyelem (zörejek, hangok, állat-emberhang felismerése);
- beszédészlelés, beszédmegértés fejlesztése;
- taktilis észlelés
- ujjak tapintási érzékenysége;
- forma érzékelés;
- méret érzékelélés;
- kinesztetikus észlelés
- behunyt szemmel mozgások végeztetése, azok ismételtetése, majd elmondatása;
- vizuális észlelés
- szem-kéz koordináció (szemfixáció, kéz haladási irányának víz. követése egyre differenciáltabb helyzetekben);
- alak-állandóság kialakítása (különböző idomok karakterjegyeinek megismertetése mozgással, grafomotoriummal);
- alak-háttér felfogás fejlesztése (síkban, térben adott ingert kiemelni, megtartani);
- vizuális figyelem, differenciálás (síkban, térben hasonlóság, különb., kölcsönhatások, formák, részletek, összefüggések);
- vizuális helyzet, pozíció felismerése (téri, síkbani helyzetek észlése,felismerése).
Beszédészlelés fejlesztése
- szókincsbővítés;
- mondatalkotási készség fejlesztése;
- összefüggő beszéd fejlesztése;
- ellentétpárok tanítása;
- rímjátékok;
- szinonimszavak.
Az olvasás készségének megalapozása
- A sikeres olvasástanításhoz a gyermekekben hármas asszociációs kapcsolatot kell létrehozni (beszédhang, beszédmozgás, betűalak);
- A homogén gátlás elkerülése (hasonlókat időben távol tanít egymástól);
- Beszédhangok, betűk, betű- hívóképek összekapcsolása, differenciálása.