Skip navigation

8.5. Brigitte Sindelar

Brigitte Sindelar (1952-)
Brigitte Sindelar (1952-)

Brigitte Sindelar osztrák pszichológus, a tanulási zavarok magyarázatai közül a részképesség-zavar elméletet vallja.

A részképességek azok az alapvető képességek, amelyek segítségével a magasabb rendű pszichikus funkciókat differenciáltan ki tudjuk alakítani, így pl. a beszédet, gondolkodást. A fejlődés egy későbbi szakaszában ezek képezik az olvasás-, írás, a számolás és az adaptív viselkedés alapját.

A részképesség-gyengeségek az alapfunkciók rendellenes működésével tanulási és magatartási zavarokat okozhatnak.

Óvodás- és iskoláskorú gyermekek számára dolgozott ki képességprofil vizsgáló eljárást, s a vizsgálati eredményre szervesen illeszkedő prevenciós és fejlesztő tréning programot.

Sindelar I. program – Az óvodáskorú gyermekek számára (óvodáskorú és iskolát kezdő 5-7 éves gyermekek) kidolgozott vizsgálati eljárás és prevenciós, fejlesztő program (Sindelar program I.) 19 részképességet tesz felelőssé a tanulási teljesítményért, ezeket a részképességeket vizsgálja a tesztben.

A vizsgálóeljárás célja:

  • megismerni a vizuo-perceptuo-motoros;
  • az akusztikus- és nyelvi képességeket;
  • az emlékezetet;
  • a szerialitást;
  • a téri tájékozódás szintjét;
  • a test finom- és nagymozgásait.

A teljesítményt fadiagramon ábrázolja (1. sz. melléklet), a tanuláshoz szükséges pszichikus funkciók alappillérei, befolyásolói az egyéb részképességeknek, a figyelem, az emlékezet és az észlelés. Minden faág egy-egy részképességet jelent, a faágak barázdái a részteljesítményeket jelzik. Ha a részképesség fejlődése egyenletes, funkcionális kapcsolatuk kiegyensúlyozott, akkor a teljesítő képesség megfelelő, a korona körvonala harmonikus. Tanulási zavar esetén ennek ellenkezője igaz. A lomb-korona szabálytalan, és tépett, a részképességek hullámzó érése és diszharmonikus együttműködése miatt.

11. ábra - Fa-diagram a Sindelar-vizsgálat eredményének ábrázolására (5-7éveseknek)
11. ábra
Fa-diagram a Sindelar-vizsgálat eredményének ábrázolására (5-7 éveseknek)

A vizsgálóeljárás tapasztalatai, azaz a fa-diagram által ábrázolt képességprofil alapján pontosan kijelölhető, hogy a gyenge képességek fejlesztéséhez milyen gyakorlási programok tartoznak. Ebben a mentor (programvezető) segít a gyermekkel foglalkozó felnőttnek, aki a családtag, közvetlen hozzátartozó lehet. Napi 10 percet „játszik” a gyermekkel otthoni környezetben a program által megadott gyakorlatokkal.

12. ábra - A fejlesztő program kötete (5-7 éveseknek)
12. ábra
A fejlesztő program kötete (5-7 éveseknek)

A fejlesztés hatásfoka a vizsgálóeljárás megismétlésével ellenőrizhető, fél évnél nem rövidebb időtartamú foglalkozás után.

A Sindelar-Zsoldos tréning program II. Iskolás gyermekek számára kidolgozott vizsgáló és terápiás eljárás. A koncepció és a megvalósítás hasonló.

Magyarországi viszonyokra Zsoldos Márta adaptálta.

A fejlesztés területei:

  1. Vizuális figyelem fejlesztő gyakorlatok;
  2. Akusztikus figyelem fejlesztő gyakorlatok;
  3. Vizuális észlelést fejlesztő gyakorlatok;
  4. Verbális – akusztikus figyelem fejlesztés;
  5. Vizuális emlékezet fejlesztés;
  6. Verbális – akusztikus emlékezet fejlesztés;
  7. Intermodális kódolás fejlesztő gyakorlatok;
  8. Szeriális észlelés fejlesztő gyakorlatok;
  9. Beszédmotorikus fejlesztő gyakorlatok;
  10. Vizuo-motoros koordináció fejlesztés;
  11. Téri orientáció fejlesztése;

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0