Skip navigation

8.8.2. Porkolábné-féle iskolai pedagógiai és pszichológiai megfigyelések

A Porkolábné-féle iskolai pedagógiai és pszichológiai vizsgálatok a kisiskolás gyermek teljesítmény- és viselkedészavarainak felismerése céljából (Porkolábné Balogh Katalin és munkatársai nyomán).

Pedagógiai vizsgálatok

(A.) Osztálytermi megfigyelés megadott szempontok alapján

I. Viselkedésre általában jellemző

  1. Állandó mozgás, nyugtalanság van körülötte (alig tud nyugodtan ülni);
  2. Mindig babrál valamivel (papírját gyűrögeti, íróeszközeit sodorgatja, idegesen tekintget);
  3. Mintha nem hallaná, hogy őt szólították, majd neve hallatán összerezzen;
  4. Amibe belelendült, képtelen abbahagyni, átváltani másra;
  5. Nagyon lassú, tétova mozgású, feltűnően ügyetlen;
  6. Nagyon félénk, sírós, nem kezd beszélgetést társaival;
  7. Egyéb viselkedésjegyek

II. Foglalkozások alatti viselkedés

  1. Nem figyel az órán, mintha nem is lenne ott;
  2. Nagyon rövid ideig tudja a figyelmét összpontosítani;
  3. Nem követi a csoportnak szóló utasításokat;
  4. Csak a személyének szóló, egyénenkénti utasításokat követi;
  5. Kérdezésnél zavartan áll, élnem is tudja mire kell válaszolni;
  6. Alacsony a tűrőképessége – nem tudja kivárni, míg rá kerül a sor;
  7. Egyéb viselkedésjegyei órán, napköziben.

A megfigyelt gyermekek névsorában naponta bejegyezhető a felsorolt jellemzők száma (pl. ha mindig babrál valamivel, 1. 2. stb.) Az előfordulását néha – gyakran – állandóan bejegyzéssel tüntetjük fel.

Megfigyelő lap

Név I. tünetcsoport I. tünetcsoport
Pl. Kovács István I. 2. gyakran II. 6. állandóan

(B.) Füzetvizsgálat

Ha az alább felsorolt jellemzők közül valamelyik ráillik egy gyerek füzetére, a megfelelő jelölt oszlopba egy X jelet kell tenni a nevéhez. Az „í” betűs oszlopba az írás füzet, az „sz” betűs oszlopba a számtan füzet vizsgálatának eredményei kerülnek. Célszerű előre elolvasni a jellemzőket, hogy a füzetek átnézése már a szükséges szempontok szerint történjen.

  1. – A füzet összképe: maszatos, javítgatott, kusza, áttekinthetetlen;
  2. – A vonalvezetés: bizonytalan, erőtlen, szálkás;
  3. – Nem veszi figyelembe a sortávolságot, sorközöket;
  4. – Jellegzetes hibái: másolási és betűkapcsolási hibák, betűk felcserélése, kihagyása, fordított írása, szótagok felcserélése.
Füzetlap fejléce, az oszlopokba írja a pedagógus megfigyeléseit a gyermekről
Név A B C D
í sz í sz í sz í sz

Iskolai kiegészítő pszichológiai szűrővizsgálatok:

1. Figyelemvizsgálat

Osztályteremben végezhetjük a vizsgálatot. Minden gyerek kap két lapot, melyek mindegyikén 21 sorban, soronként 19 kis rajz látható. A lapokat előre beszámozzuk. (1, 2). A gyerekek 5 percig dolgoznak (az időt stopperral mérjük), de közben minden perc végén szólunk az osztálynak, akkor megjelölik egy ponttal, ahol éppen tartanak. Az első sor gyakorló sor, nem értékeljük. Célszerű a táblán bemutatni a ferde áthúzást és pontot.

15. ábra - „Szék-lámpa” figyelemvizsgálat tesztlapja
15. ábra
„Szék-lámpa” figyelemvizsgálat tesztlapja

Instrukció

„Mindegyikőtök előtt 2 egyforma lap van, amiken kis rajzokat láttok. Nektek a széket és a lámpát kell kiválasztanotok és a ceruzával ferdén áthúznotok. A munkát akkor kezdjétek, amikor szólok. Közben többször azt fogom mondani, hogy „most”. Ekkor ott, ahol éppen a kezetek van, tegyetek egy nagy pontot, aztán rögtön folytassátok tovább a munkát. Akkor fejezzétek be, mikor azt mondom, kész. Ha valamelyikőtök az első lap végére ér, a második lapon folytassa rögtön tovább. Mindenkinek érthető a feladat? Akkor most vegyétek kezetekbe a piros ceruzát! Megvan? Kezdhetitek a munkát!”

Értékelés

Előre elkészített sablon segítségével könnyen felfedezhető, hogy melyik rajzot nem jelölte meg a gyerek, amit pedig kellett volna. Ezek a tévedések adják a hibaszámot.

Úgy a teljesítményt, mint a hibaszámot percenként is és összesítve is megállapítjuk.

A percenkénti teljesítmény (t): két pont között az átnézett rajzok száma. A számolás könnyű, ha tudjuk, hogy egy sorban 19 rajzocska van.

Összteljesítmény: (T): az öt részletteljesítmény összege.

A percenkénti hiba (h): két pont között azon rajzok száma, melyeket be kellett volna jelölni, de a gyermek nem jelölte be.

Összhiba: (H): az öt részhiba összege.

Az eredményeket érdemes táblázatban ábrázolni. Az adatokból figyelemminőség ill terjedelem is számítható.

Figyelemminőség: a hiba osztva a teljesítménnyel, szorozva 100-zal, igy százalékokban kapjuk.

Figyelemterjedelem: A percenkénti teljesítmények ingadozása, a legnagyobb és a legkisebb teljesítmény különbsége: t (max) - t (min).

Idő 1. perc 2. perc 3. perc 4. perc 5. perc összes
Teljesítmény
Hiba
Minőség

A fenti mutatókat a következő életkori övezetekre kell vonatkoztatni:

I. 6 – 6,6 év
II. 6,7 – 7 év
III. 7,1 – 7,6 év
IV. 7,7 – 8 év
Teljesítmény (%) : N-H szorozva 100-zal

Az összesen átnézett ábrák száma: N | Az összes hibaszám kivonva – H | osztva az összesen átnézett ábrák számával, szorozva 100-zal.

Téri orientáció vizsgálata

EDTFELD-Teszt

16. ábra - Edtfeldt téri orientáció teszt lap
16. ábra
Edtfeldt téri orientáció teszt lap

A tanulási nehézséggel küzdő gyermekek egyik jellegzetes problémája a téri pozíciók érzékelése. Ezt vizsgálja ez a feladatlap

Instrukció

„Nézzétek a lapokat! Ablakokat láthattok, és mindegyik ablakban két rajz van. Tegyetek csillagot abba az ablakba, amelyikben a két rajz teljesen egyforma, és egyformán is áll! Aki kész van, fordítsa meg a lapját és tegye fel a kezét!”

Megoldási idő két perc!

Figyeljünk arra, hogy a gyermekek egymás munkáját ne láthassák!

Értékelés

A hibázásokat számoljuk össze, Hiba a csillag hiánya a megfelelő helyen, illetve a rossz helyre tett csillag.

Hibázások százaléka?

  • 3-4 éves: 60-80%
  • 5-6 éves: 10-20%
  • 6-7 éves: 5-10%

Pontozhatjuk a feladatvégzést, egy jó megoldás 4 pontot jelent, minden rossz megoldásért levonunk 4 pontot.

Maximális pontszám: 20 pont, 100 %-os jó megoldás.

20 pont = 100%
16 pont – 80%
12 pont – 60%
8 pont – 40%
4 pont – 20%

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0