Brigitte Sindelar (1952-)
Brigitte Sindelar osztrák pszichológus, a tanulási zavarok magyarázatai közül a részképesség-zavar elméletet vallja.
A részképességek azok az alapvető képességek, amelyek segítségével a magasabb rendű pszichikus funkciókat differenciáltan ki tudjuk alakítani, így pl. a beszédet, gondolkodást. A fejlődés egy későbbi szakaszában ezek képezik az olvasás-, írás, a számolás és az adaptív viselkedés alapját.
A részképesség-gyengeségek az alapfunkciók rendellenes működésével tanulási és magatartási zavarokat okozhatnak.
Óvodás- és iskoláskorú gyermekek számára dolgozott ki képességprofil vizsgáló eljárást, s a vizsgálati eredményre szervesen illeszkedő prevenciós és fejlesztő tréning programot.
Sindelar I. program – Az óvodáskorú gyermekek számára (óvodáskorú és iskolát kezdő 5-7 éves gyermekek) kidolgozott vizsgálati eljárás és prevenciós, fejlesztő program (Sindelar program I.) 19 részképességet tesz felelőssé a tanulási teljesítményért, ezeket a részképességeket vizsgálja a tesztben.
A vizsgálóeljárás célja:
- megismerni a vizuo-perceptuo-motoros;
- az akusztikus- és nyelvi képességeket;
- az emlékezetet;
- a szerialitást;
- a téri tájékozódás szintjét;
- a test finom- és nagymozgásait.
A teljesítményt fadiagramon ábrázolja (1. sz. melléklet), a tanuláshoz szükséges pszichikus funkciók alappillérei, befolyásolói az egyéb részképességeknek, a figyelem, az emlékezet és az észlelés. Minden faág egy-egy részképességet jelent, a faágak barázdái a részteljesítményeket jelzik. Ha a részképesség fejlődése egyenletes, funkcionális kapcsolatuk kiegyensúlyozott, akkor a teljesítő képesség megfelelő, a korona körvonala harmonikus. Tanulási zavar esetén ennek ellenkezője igaz. A lomb-korona szabálytalan, és tépett, a részképességek hullámzó érése és diszharmonikus együttműködése miatt.
11. ábra
Fa-diagram a Sindelar-vizsgálat eredményének ábrázolására (5-7 éveseknek)
A vizsgálóeljárás tapasztalatai, azaz a fa-diagram által ábrázolt képességprofil alapján pontosan kijelölhető, hogy a gyenge képességek fejlesztéséhez milyen gyakorlási programok tartoznak. Ebben a mentor (programvezető) segít a gyermekkel foglalkozó felnőttnek, aki a családtag, közvetlen hozzátartozó lehet. Napi 10 percet „játszik” a gyermekkel otthoni környezetben a program által megadott gyakorlatokkal.
12. ábra
A fejlesztő program kötete (5-7 éveseknek)
A fejlesztés hatásfoka a vizsgálóeljárás megismétlésével ellenőrizhető, fél évnél nem rövidebb időtartamú foglalkozás után.
A Sindelar-Zsoldos tréning program II. Iskolás gyermekek számára kidolgozott vizsgáló és terápiás eljárás. A koncepció és a megvalósítás hasonló.
Magyarországi viszonyokra Zsoldos Márta adaptálta.
A fejlesztés területei:
- Vizuális figyelem fejlesztő gyakorlatok;
- Akusztikus figyelem fejlesztő gyakorlatok;
- Vizuális észlelést fejlesztő gyakorlatok;
- Verbális – akusztikus figyelem fejlesztés;
- Vizuális emlékezet fejlesztés;
- Verbális – akusztikus emlékezet fejlesztés;
- Intermodális kódolás fejlesztő gyakorlatok;
- Szeriális észlelés fejlesztő gyakorlatok;
- Beszédmotorikus fejlesztő gyakorlatok;
- Vizuo-motoros koordináció fejlesztés;
- Téri orientáció fejlesztése;