A nevelés és oktatás szervezésében lehetővé teszi a pedagógus a gyermekek, tanulók közötti különbségek figyelembe vételét, ennek megfelelően alakítja a nevelési és tanítás folyamatát, módszereit és eszközeit. A nevelés és oktatás során figyelembe veszi a differenciáló pedagógus az átlagtól eltérő képességű gyermek tulajdonságait. Ha a gyermek, tanuló képesség elmaradást mutat intellektuális, motoros, motivációs szinten, a felzárkóztatás érdekében adekvát módszereket fog alkalmazni. Ha a gyermeknél kiváló, magasabb szintű teljesítményt tapasztal, a tehetség kibontakoztatását segítő eljárásokat alkalmazza a pedagógiai eszköztárából.
Differenciálás keretei között a harmonikus személyiség kibontakozása, a tanulási folyamatok sikerességének elősegítése, a tanulási zavarok megelőzése biztosított, amely az optimális fejlődés, fejlesztés folyamatában valósul meg.