Skip navigation

8.6.5. Műsorok diszlexia témakörben

A diszlexia tünetei, okai, kezelése I-II. → Híres diszlexiások: John Lennon, Napóleon, Walt Disney, Einstein, Leonardo da Vinci, Mozart, Julius Caesar, Szentgyörgyi Albert. | A diszlexia a nyelvvel, a beszéddel és az olvasástanulással kapcsolatos részképességzavar. Fő tünete az olvasási képesség elmaradottsága az életkor, iskolázottság és intelligencia alapján elvárható szinttől. Problémát okozhat a betűk, szavak, és számok felismerése, leírása, a leírt betűket felcserélhetik, vagy ellenkező irányban olvashatják. Az olvasott szöveget nehezen, és hibásan idézik vissza, lényegét nem tudják visszaadni. A diszlexiának – olvasási zavarnak –, de a diszgráfiának, a diszkalkuliának, azaz a részképesség zavarainak is, az egyik kiváltó oka látásszervi zavar, látóideg-pálya rendellenesség. A műsorban a diszlexiával, a problémával érintettek fejlesztésének lehetőségeivel foglalkoznak, arra a kérdésre is keresik a választ, hogy milyen okok működnek közre abban, hogy valaki nem tud megbarátkozni a betűkkel, egyáltalán az emberi agy miféle működése teszi lehetővé, illetve akadályozza meg az értő, folyamatos olvasást. | Forrás: Tér-Idő c. műsor, Kossuth Rádió, 2014. szeptember 9-10., szerkesztő-műsorvezető: Takács Tibor.

Vajon mi áll a diszlexia hátterében? → Betűcsere. D helyett B, Sz helyett Zs… Meg kihagy betűket, és a szöveg értelmére csak homályosan emlékszik. Van, aki könnyebben tanul meg írni és olvasni, és van, akinek ez nehezebben megy. És olyan is van, aki sosem lesz képes hibátlanul elsajátítani ezt a mindennapi élethez egyébként nélkülözhetetlen készséget. És nem azért, mert buta, vagy mert nem akarja. Lehet az életben, kézügyességben, szervezésében, átlátásban, rendszerezésben akármilyen kiváló, ha diszlexiás és diszgráfiás, akkor az írás és az olvasás területén mindig hátrányban lesz. Vajon mi áll a diszlexia hátterében? Hogyan lehet felismerni? Milyen terápiát lehet alkalmazni? Mit tehet a tanár, a szülő, és maga az érintett? | Forrás: A tudomány hangjai c műsor, Kossuth Rádió, 2017. október 7., szerkesztő-műsorvezető: Süveges Gergő, szakértő: Lángi Éva gyógypedagógus-logopédus.

Olvass úgy, mint egy diszlexiás! → Eszembe jutott, hogy pár éve olvastam a typoglycemia jelenségéről, azaz az olvasási folyamatnak arról a sajátosságáról, hogy a leírt szöveg megértéséhez nem szükséges, hogy a szavak betűi helyes sorrendben legyenek. Elegendő, ha a szó első és utolsó betűje a helyén marad, a többi lehet bármilyen sorrendben, mégis megértjük a írás jelentését. Bár annak idején ez az információ levelekben terjedt, úgy tűnik, mégis van némi alapja, ahogyan azt ez a szöveg is bizonyítja. | Forrás: Varazsbetu.hu, Felolvasó: Ambrus Attila József, 2017. szeptember 28.

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0