Skip navigation

3.3. A gyermek érési folyamatához igazított differenciált fejlesztés

Fejlesztésről akkor beszélhetünk, ha a foglalkozások szintje egy lépéssel megelőzi a gyermek aktuális fejlettségi szintjét.

Nem feltétlenül az életkor határozza meg a tervezés tartalmát, azonban az életkori sajátosságok ismerete a pedagógus számára evidencia.

Az óvodás korosztály számára a kötetlenség a legalkalmasabb tevékenységi keret, foglalkozási forma. Kötetlenségként éli meg a gyermek, melyben az óvodapedagógus tudatosan és tervszerűen biztosítja fejlődéséhez szükséges, differenciált tevékenykedés feltételrendszerét. Ez a foglalkoztatási forma megkívánja az óvodapedagógustól, hogy ismereteit folyamatosan bővítse, felkészüljön a gyermekek kérdéseire. Tehát tudatosságot, nagyobb szervezési, áttekintő képességet és nagyfokú kreativitást igényel.

Kötetlen foglalkozás alkalmával a gyermekek érdeklődése alapján mindig változik.

Az iskoláskorú gyermeknél a képességstruktúra és a taníthatóság minősége befolyásolja a tananyag, az eltérő tanterv ismereteinek elsajátítását. A tanulási motivációt, a figyelmet, a memorizálást és az elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazását az egyéni szükségletekre épített metodikával lehetséges befolyásolni.

A tananyagra így hivatkozzon: Ambrus Attila József (szerk.): Závoti Józsefné: A fejlesztőpedagógia alapjai. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2023
A szerkesztés lezárva: 2023. április 1. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!
ISBN (html) 978-963-334-476-7 | ISBN (pdf) 978-963-334-475-0 | DOI 10.35511/978-963-334-475-0