CÉL: Felismerni a gyermekek és tanulók neurodiverzitásából és változatos környezeti hatásokból adódó egyéni szükségleteket a komplex pedagógiai tevékenységben.
Alapszempontok:
- alapos gyermekismeret;
- átfogó pedagógiai műveltség;
- a másik embert tisztelő, elfogadó erkölcs;
- a humán és tárgyi környezet adaptív változtatása.
Néhány fogalom a differenciáló pedagógiai szemléletből:
- Individuális nevelés — a gyermek egyéniségének, sajátosságainak maximális figyelembevétele a nevelés-oktatás során.
- Differenciálás — a gyermek egyéni sajátosságaira tekintettel levő, a fejlesztés és fejlődés lehetőségeinek és feltételeinek biztosítása az oktatásban és nevelésben.
- Egyéni bánásmód — az egyén ismeretében, az egyéni szükségleteinek megfelelő pedagógiai eljárásokat alkalmaz a pedagógus.
- Prevenció — a probléma megelőzése.
- Fejlesztés — a fejlődés alsóbb szintjén megrekedt gyermekkel való bánásmód.
- Korrekció — az egyén fejlődésében bekövetkezett zavar kijavítása, a hiány megszüntetésére törekvés.