A háztartások vásárlási szokásainak vizsgálata az infláció aspektusából

Németh, Nikoletta and Mészáros, Katalin and Keresztes, Gábor (2025) A háztartások vásárlási szokásainak vizsgálata az infláció aspektusából. In: FENNTARTHATÓSÁGI ÁTMENET – INNOVÁCIÓS ÖKOSZISZTÉMÁK – DIGITÁLIS MEGOLDÁSOK: Konferenciakötet. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, pp. 150-160. ISBN 9789633345504

[thumbnail of MTU_2024_Conf_Proceedings_SOE_LKK_pp.150-160_NemethMeszarosKeresztes.pdf] Text
MTU_2024_Conf_Proceedings_SOE_LKK_pp.150-160_NemethMeszarosKeresztes.pdf

Download (1MB)
Official URL: https://doi.org/10.35511/978-963-334-550-4-s3-3

Abstract

Kutatásunk célja annak feltárása volt, hogy az elmúlt évek világszintű társadalmi-politikai-gazdasági eseményeinek (pl. pandémia, ukrán-orosz háború, energiakrízis, infláció) hatásai, milyen mértékben befolyásolták és változtatták meg a háztartások vásárlási, élelmiszerfogyasztási szokásait, korcsoportok szerinti bontásban. A felmérés 2023. május-június hónapban történt Magyarországon, online kérdőív segítségével. Feltételezésünk az volt, hogy a társadalmi szokások alapján, korcsoporttól függetlenül a háztartások többsége árérzékenyen reagált az árszínvonal tartós növekedésére és viszonylag gyorsan elkezdték előnyben részesíteni a kedvezőbb árakat kínáló élelmiszerüzleteket (pl. diszkontok). A vásárlók a negatív külső hatások miatt a tudatosabb fogyasztás felé mozdultak el: kevesebb mennyiséget és ritkábban vásároltak, valamint előre felkészültek vásárlásaikra (bevásárlólista), mint az inflációt megelőző években. Feltételeztük továbbá, hogy a társadalmat ért negatív hatások miatt az emberek vásárlói kosara is megváltozott. Előnyben részesítették az olcsóbb termékeket, még ha ezzel akár gyengébb minőséget is kaptak kézhez. A legnagyobb árnövekedést produkáló termékcsoportok fogyasztásában (pl. sajt, tojás, hal) jelentős visszaesés következett be. A kvantitatív kutatási eredmények alapján (443 fő) az élelmiszerüzletek közül hetente egyszer, illetve többször is a diszkont üzletláncokat részesítik előnyben a megkérdezettek a szupermarketekkel, hipermarketekkel és a kisebb alapterületű élelmiszerüzletekkel szemben. A válaszadók 67%-a tudatos vásárló, mert előre összeállított bevásárlólistával keresi fel az élelmiszer kiskereskedelmi egységeket, így törekszik az impulzusvásárlás csökkentésére is. Egy vásárlás alkalmával kevesebbet vásárlók aránya 54,9%. Legnagyobb mértékű csökkenés a sós és édes cukrászati termék, az üdítő ital, a húskészítmény és a hal vásárlásában, fogyasztásában figyelhető meg.

Tudományterület / tudományág

social sciences
social sciences > business and management
social sciences > sociology

Faculty

Not relevant

Institution

Soproni Egyetem

Item Type: Book Section
SWORD Depositor: Teszt Sword
Depositing User: Csaba Horváth
Identification Number: MTMT:36058517
Date Deposited: 01 Apr 2025 13:29
Last Modified: 01 Apr 2025 13:29
URI: http://publicatio.uni-sopron.hu/id/eprint/3536

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year