Női szerzők a pedagógiai gondolkodás történetében

Ambrus Attiláné Kéri, Katalin (2024) Női szerzők a pedagógiai gondolkodás történetében. MAGYAR TUDOMÁNY, 185 (9). pp. 1188-1195. ISSN 0025-0325

[thumbnail of Keri_Katalin-MagyarTud-108585-80205.pdf] Szöveg
Keri_Katalin-MagyarTud-108585-80205.pdf

Download (2MB)
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.1556/2065.185.2024.9.9

Absztrakt (kivonat)

A tanulmány egy olyan historiográfiai áttekintés, amely azt veszi számba, hogy a 19. századtól kibontakozó neveléstörténeti kánonban miként voltak jelen a női szerzők művei. Jóllehet, a nők szerepei évezredeken át inkább a magánszférához, az otthonhoz és a családi élethez kapcsolódtak, már az ókorban és a középkorban is néhányan, a késő újkortól kezdve pedig egyre többen fejezték ki gondolataikat a nevelésről, a művelődési lehetőségekről és jogokról, az óvoda- és iskolaszervezésről. Ez az írás rövid áttekintést nyújt arról, hogy milyen arcképcsarnokok készültek régi korok pedagógiai gondolkodóiról, vizsgálva, hogy hol volt a női szerzők helye ezekben a mikrobiográfiai gyűjteményekben. Az európai és amerikai példák mellett a magyar neveléstörténet-írás főbb eredményeit is összefoglaljuk, hozzájárulva ezzel ahhoz, hogy azok hangsúlyosabban jelenjenek meg a tudományterület nemzetközi diskurzusaiban. This study is a historiographical survey of the ways in which the canon of educational history that has developed since the nineteenth century has included the works of women authors. Although women’s roles have for millennia been more closely associated with the private sphere, the home, and family life, some women in Antiquity and the Middle Ages, and an increasing number from the late modern period onwards, expressed their ideas about education, cultural opportunities and rights, and the organization of nurseries and schools. This paper provides a brief overview of the portrait collections of educational thinkers of the past and examines the place of women authors in these microbiographical collections. In addition to European and American examples, the main achievements of Hungarian educational historiography will also be summarized, thus contributing to its more prominent place in the international discourse of the discipline.

Tudományterület / tudományág

bölcsészettudományok > művészetörténetii és művelődéstörténeti tudományok
bölcsészettudományok > neveléstudományok

Kar

Nem releváns

Intézmény

Soproni Egyetem

Mű tipusa: Cikk
SWORD Depositor: Teszt Sword
Felhasználó: Csaba Horváth
A mű MTMT azonosítója: MTMT:35293660
Dátum: 14 Okt 2024 09:00
Utolsó módosítás: 14 Okt 2024 09:00
URI: http://publicatio.uni-sopron.hu/id/eprint/3311

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet

Letöltések

Letöltések havi bontásban az elmúlt egy évben