Női szerzők a pedagógiai gondolkodás történetében

Ambrus Attiláné Kéri, Katalin (2024) Női szerzők a pedagógiai gondolkodás történetében. MAGYAR TUDOMÁNY, 185 (9). pp. 1188-1195. ISSN 0025-0325

[thumbnail of Keri_Katalin-MagyarTud-108585-80205.pdf] Text
Keri_Katalin-MagyarTud-108585-80205.pdf

Download (2MB)
Official URL: https://doi.org/10.1556/2065.185.2024.9.9

Abstract

A tanulmány egy olyan historiográfiai áttekintés, amely azt veszi számba, hogy a 19. századtól kibontakozó neveléstörténeti kánonban miként voltak jelen a női szerzők művei. Jóllehet, a nők szerepei évezredeken át inkább a magánszférához, az otthonhoz és a családi élethez kapcsolódtak, már az ókorban és a középkorban is néhányan, a késő újkortól kezdve pedig egyre többen fejezték ki gondolataikat a nevelésről, a művelődési lehetőségekről és jogokról, az óvoda- és iskolaszervezésről. Ez az írás rövid áttekintést nyújt arról, hogy milyen arcképcsarnokok készültek régi korok pedagógiai gondolkodóiról, vizsgálva, hogy hol volt a női szerzők helye ezekben a mikrobiográfiai gyűjteményekben. Az európai és amerikai példák mellett a magyar neveléstörténet-írás főbb eredményeit is összefoglaljuk, hozzájárulva ezzel ahhoz, hogy azok hangsúlyosabban jelenjenek meg a tudományterület nemzetközi diskurzusaiban. This study is a historiographical survey of the ways in which the canon of educational history that has developed since the nineteenth century has included the works of women authors. Although women’s roles have for millennia been more closely associated with the private sphere, the home, and family life, some women in Antiquity and the Middle Ages, and an increasing number from the late modern period onwards, expressed their ideas about education, cultural opportunities and rights, and the organization of nurseries and schools. This paper provides a brief overview of the portrait collections of educational thinkers of the past and examines the place of women authors in these microbiographical collections. In addition to European and American examples, the main achievements of Hungarian educational historiography will also be summarized, thus contributing to its more prominent place in the international discourse of the discipline.

Tudományterület / tudományág

humanities > history of art and culture
humanities > educational sciences

Faculty

Not relevant

Institution

Soproni Egyetem

Item Type: Article
SWORD Depositor: Teszt Sword
Depositing User: Csaba Horváth
Identification Number: MTMT:35293660
Date Deposited: 14 Oct 2024 09:00
Last Modified: 14 Oct 2024 09:00
URI: http://publicatio.uni-sopron.hu/id/eprint/3311

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year