Az óvodáskori tanulási tevékenység módszertani jellemzőinek vizsgálata az 1970-es Óvodai foglalkozások Módszertanainak Programja tükrében

Varga, László és Borbás, Mónika (2025) Az óvodáskori tanulási tevékenység módszertani jellemzőinek vizsgálata az 1970-es Óvodai foglalkozások Módszertanainak Programja tükrében. In: Brunszvik Teréz örökében: Hagyomány és megújulás az óvodapedagógiában. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, pp. 203-212. ISBN 9789633345634; 9789633345627

[thumbnail of Brunszvik_T_orokeben-SOE-2025-203-212-Varga-Laszlo-Borbas-Monika-Livia.pdf] Szöveg
Brunszvik_T_orokeben-SOE-2025-203-212-Varga-Laszlo-Borbas-Monika-Livia.pdf

Download (316kB)
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.35511/978-963-334-563-4-04.13

Absztrakt (kivonat)

Pedagógiai értelmezésben a tanulás egy rendszerben bekövetkező, hosszabb távon ható, adaptív változás. A tanuláselméletekből kiindulva, az ismeretátadáson alapuló nézetrendszer szerint a pedagógus a tanulóknak átadja a tudást, ismereteket közöl, a tanuló pedig elsajátítja azokat. A szemléltetésen alapuló tanulási nézetrendszer értelmében az egyén a tudását a tapasztalatokból meríti. A tanulás forrását az objektív valóság képezi, míg a tudás közvetítői az érzékszervekre gyakorolt hatások, az ingerek. A cselekvésre épülő nézetrendszerben az egyén a cselekvéseiből tanul. A tanulás forrása ismételten az objektív valóság, a tanulási folyamat közvetítője viszont a cselekvés. A tapasztalatoknak döntő jelentőség tulajdonítható a tekintetben, hogy a tanulás kiindulópontjai, és a tudatba beépülve alkotják a tudást. Körmöci (2015) megfogalmazásában az óvodáskori tanulásnak szociális, mozgásra épülő és értelmi képességeket mozgató összetevői vannak. Nagy (1985) úgy vélekedik, hogy a tanulás nem kizárólag direkt jellegű és nemcsak az ismeretek elsajátítását jelenti, hanem a személyiség gazdagodása, fejlődése. A tanuláskutatókat már régóta foglalkoztatja a kérdés, hogy miként lehet a legeredményesebb módon megszervezni a gyermekek tanulását. Nagy József azt vallja, hogy a gyerekek számára lehetővé kell tenni a tapasztalatok megszerzését, és segítséget kell nyújtani számukra a megismerési folyamatokhoz. Kovács és Bakosi (2004) nézetei szerint a pedagógiai képességek kvalitása, az óvónők szakmai-módszertani felkészültsége, a játék előtérbe állítása kiemelten fontosak a tanulás folyamatában. Kutatásunk célja az volt, hogy az 1970-es Óvodai foglalkozások Módszertanainak Programja tükrében feltárjuk a korabeli óvodáskori tanulás módszertani sajátosságait. A kutatás alapvető módszere a forráselemzés volt. Az eredmények rámutattak arra, hogy a gyermeki tevékenység szolgálatába állított módszerek és eszközök a játékosság és motiváltság biztosításában, illetve az aktív részvételt tekintve voltak relevánsak a korabeli óvodáskori tanulási tevékenységben.

Tudományterület / tudományág

bölcsészettudományok > neveléstudományok

Kar

Nem releváns

Intézmény

Soproni Egyetem

Mű tipusa: Könyv része
SWORD Depositor: Teszt Sword
Felhasználó: Csaba Horváth
A mű MTMT azonosítója: MTMT:36465392
Dátum: 01 Dec 2025 13:55
Utolsó módosítás: 01 Dec 2025 13:55
URI: http://publicatio.uni-sopron.hu/id/eprint/3808

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet

Letöltések

Letöltések havi bontásban az elmúlt egy évben