Az intézményes óvodáztatás szerepe az iskolai esélyegyenlőség elősegítésében

Verebélyi, Gabriella (2025) Az intézményes óvodáztatás szerepe az iskolai esélyegyenlőség elősegítésében. In: Brunszvik Teréz örökében: Hagyomány és megújulás az óvodapedagógiában. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, pp. 415-426. ISBN 9789633345634; 9789633345627

[thumbnail of Brunszvik_T_orokeben-SOE-2025-415-426-Verebelyi-Gabriella.pdf] Szöveg
Brunszvik_T_orokeben-SOE-2025-415-426-Verebelyi-Gabriella.pdf

Download (453kB)
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.35511/978-963-334-563-4-04.29

Absztrakt (kivonat)

Az oktatáspolitika egyik központi célkitűzése az esélyegyenlőség biztosítása. A korai gyermekkorban megjelenő fejlődésbeli különbségek hosszú távon jelentős hatást gyakorolnak a tanulmányi eredményekre, ezáltal a felnőttkori életminőségre is. Az intézményes kisgyermekkori nevelés és gondozás (ECEC) kulcsszerepet játszik ebben a folyamatban, mivel képes mérsékelni a társadalmi‑gazdasági háttérből fakadó hátrányokat. Számos hazai és nemzetközi kutatás bizonyítja, hogy a magas minőségű óvodai ellátás fejleszti a kognitív, a szociális és érzelmi kompetenciákat, támogatja a zökkenőmentes iskolakezdést, valamint előmozdítja a társadalmi mobilitást. Brunszvik Teréz 1828‑ban alapította az első magyar óvodát, majd országos óvodahálózatot hozott létre, amellyel történelmi precedenst teremtett az esélyteremtést szolgáló pedagógiai gyakorlatokra. A humántőke‑elmélet keretében vizsgálva az érvek gazdasági alapja is egyértelmű: a korai életszakaszba történő beruházások hozzák a legmagasabb megtérülést, különösen a veszélyeztetett társadalmi csoportoknál. Magyarországon a jogszabályi intézkedések – például a hároméves kortól kötelező óvodáztatás, vagy a rendszeres készségfelmérések (pl. DIFER), valamint a célzott, egyéni pedagógiai támogatás – mind az oktatási egyenlőtlenségek mérséklését célozzák. Az OECD és az Európai Unió ajánlásaival összhangban ezek az intézkedések kiemelik az univerzális hozzáférésű, magas minőségű kisgyermekkori nevelés stratégiai szerepét az esélyegyenlőség előmozdításában. A tanulmány érvel amellett, hogy a mai magyar óvodai rendszer továbbra is Brunszvik vízióját testesíti meg – az esély-egyenlőséget alapvető prioritásként kezelve, és befogadó, magas színvonalú kora gyermekkori nevelés révén erősítve a társadalmi igazságosságot.

Tudományterület / tudományág

bölcsészettudományok > neveléstudományok

Kar

Nem releváns

Intézmény

Soproni Egyetem

Mű tipusa: Könyv része
SWORD Depositor: Teszt Sword
Felhasználó: Csaba Horváth
A mű MTMT azonosítója: MTMT:36465765
Dátum: 01 Dec 2025 14:27
Utolsó módosítás: 01 Dec 2025 14:27
URI: http://publicatio.uni-sopron.hu/id/eprint/3821

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet

Letöltések

Letöltések havi bontásban az elmúlt egy évben