Somogyi, Anett (2025) Az 1905. évi népiskolai tanterv és utasítás közvetett hatásai az óvodai rajzra. In: Brunszvik Teréz örökében: Hagyomány és megújulás az óvodapedagógiában. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, pp. 97-107. ISBN 9789633345634; 9789633345627
|
Szöveg
Brunszvik_T_orokeben-SOE-2025-097-107-Somogyi-Anett.pdf Download (351kB) |
Absztrakt (kivonat)
A 19–20. század fordulóján a reformpedagógiák térnyerésével és a gyermektanulmányozás elmélyülésével a gyermekek kreativitása, egyedi látásmódja és életkori sajátosságai egyre jobban előtérbe kerültek, amelyeknek köszönhetően a rajztanítás szemlélete és módszertana is sok újdonsággal gazdagodott. Az addigi merev, geometrián alapuló rajz tantárgy lassan egy sokkal magasabb rendű, holisztikusan képző, fejlesztő lehetőséggé vált az oktatásban, noha az egységes, intézményes kereteken belüli megvalósulási gyakorlat sok esetben vita tárgyát képezte. Ezt a szemléletváltást támogatta a gyermekművészet felfedezése, ami a gyermekrajzokat egészen más megvilágításban, önálló, értékes alkotásokként kezelte. Hazánkban az 1905-ös népiskolai tanterv és utasítás új irányt szabott a rajzoktatásban, a valóság megfigyelésére és a természeti formák tanulmányozására helyezte a hangsúlyt. Tanulmányunk középpontjában ennek a tantervnek a rajz tantárgyra vonatkozó modernizációs javaslatai és azok hatásainak vizsgálata áll a korabeli pedagógiai szaksajtóban. Ezen belül is a kisgyermeknevelési folyóiratokban a tanterv kiadásának évében és a rá következő évben megjelent cikkanyagot tárjuk fel. Kutatásunk elméleti kereteit a századforduló pedagógiai és művészeti reformtörekvéseinek vázlatos áttekintése jelölte ki, módszereit tekintve pedig történeti forráselemzést és sajtóelemzést alkalmaztunk. Vizsgálatunk során arra kerestük a választ, hogy miként reagáltak a kutatásunkhoz kiválasztott óvodai folyóiratok az új tanterv rajzzal kapcsolatos reformjaira. Noha a tanterv az iskola területére vonatkozott, vizsgáltuk, hogy megtaláljuk-e annak közvetett hatásait a kisgyermeknevelés területén. Igyekeztünk feltárni, hogy milyen véleményeket és javaslatokat találunk az óvoda rajzra vagy annak reformjára vonatkoztatva a kisgyermeknevelési folyóiratok cikkanyagaiban. Kutatásunk célja összességében az óvodai rajz fejlődését és változását eredményező összetett hatások között felmérni az 1905. évi népoktatási tanterv és utasítás közvetett hatásait, annak érdekében, hogy a lehető legteljesebb módon ábrázolhassuk a dualizmus kori kora gyermekkori rajztanítás történetének alakulását.
Tudományterület / tudományág
bölcsészettudományok > neveléstudományok
Kar
Nem releváns
Intézmény
Soproni Egyetem
| Mű tipusa: | Könyv része |
|---|---|
| SWORD Depositor: | Teszt Sword |
| Felhasználó: | Csaba Horváth |
| A mű MTMT azonosítója: | MTMT:36465040 |
| Dátum: | 01 Dec 2025 13:45 |
| Utolsó módosítás: | 01 Dec 2025 13:45 |
| URI: | http://publicatio.uni-sopron.hu/id/eprint/3801 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |


Repozitóriumi letöltési statisztika
Repozitóriumi letöltési statisztika