Varga, László és Németh, Krisztina (2025) Brunszvik Teréz öröksége. Az óvoda-iskola átmenet történeti gyökerei és jelenkori kihívásai. In: Brunszvik Teréz örökében: Hagyomány és megújulás az óvodapedagógiában. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, pp. 153-169. ISBN 9789633345634; 9789633345627
|
Szöveg
Brunszvik_T_orokeben-SOE-2025-153-169-Varga-Laszlo-Nemeth-Krisztina.pdf Download (446kB) |
Absztrakt (kivonat)
2025-ben ünnepeljük Brunszvik Teréz születésének 250. évfordulóját, amely kiváló alkalmat kínál pedagógiai örökségének újragondolására, különös tekintettel a magyar óvodapedagógiában betöltött meghatározó szerepére. Jelen tanulmány Brunszvik Teréz munkásságát vizsgálja, kiemelten fókuszálva az óvoda-iskola átmenet szempontjából máig releváns alapelvekre. Az 1828-ban alapított első magyar kisdedóvó nemcsak történeti jelentőségű, hanem olyan időtálló elveket közvetít, mint a gyermekek érzelmi biztonságának fontossága és a játékra épülő tanulás, amelyek napjaink inkluzív pedagógiájának is alapját jelentik. A tanulmány felvázolja a történeti gyökereket és bemutatja, hogy a mai iskolakezdéshez szükséges feltételrendszer – a pedagógusok együttműködése, a családok bevonása, a támogató közeg – miként épülhet Brunszvik szellemiségére. Brunszvik Teréz öröksége ma is iránymutató lehet a gyermekek harmonikus fejlődését és sikeres iskolai beilleszkedését támogató nevelési gyakorlat kialakításában. Tanulmányunk tisztelgés is: főhajtás egy nő előtt, aki a korát megelőzve vallotta, hogy a jövő a gyermekekben rejlik, s a nevelésben dől el minden.
Tudományterület / tudományág
bölcsészettudományok > neveléstudományok
Kar
Nem releváns
Intézmény
Soproni Egyetem
| Mű tipusa: | Könyv része |
|---|---|
| SWORD Depositor: | Teszt Sword |
| Felhasználó: | Csaba Horváth |
| A mű MTMT azonosítója: | MTMT:36465285 |
| Dátum: | 01 Dec 2025 13:51 |
| Utolsó módosítás: | 01 Dec 2025 13:51 |
| URI: | http://publicatio.uni-sopron.hu/id/eprint/3805 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |


Repozitóriumi letöltési statisztika
Repozitóriumi letöltési statisztika