Érzelmi kreativitás és improvizáció az óvodai zenei nevelésben

Révész, József (2025) Érzelmi kreativitás és improvizáció az óvodai zenei nevelésben. In: Brunszvik Teréz örökében: Hagyomány és megújulás az óvodapedagógiában. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, pp. 297-308. ISBN 9789633345634; 9789633345627

[thumbnail of Brunszvik_T_orokeben-SOE-2025-297-308-Revesz-Jozsef.pdf] Szöveg
Brunszvik_T_orokeben-SOE-2025-297-308-Revesz-Jozsef.pdf

Download (324kB)
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.35511/978-963-334-563-4-04.20

Absztrakt (kivonat)

A kreativitás, ahogy a zene is, velünk együtt született, emberi mivoltunk fontos része. Mindkettő alapvető fontossággal bír az életünkben, annak létfontosságú részei. A kreatív folyamatok során minden gyermeknek újra meg kell tanulnia mindent elölről. A kulturális evolúcióban a gének megfelelői a mémek, melyeket információegységként minden embernek újra és újra el kell sajátítania, mert ezek a kultúra, mint érték, továbbadásához nélkülözhetetlenek. Ilyen értékek a nyelvek, számok, dalok, törvények, tradíciók. Egy kreatív személy ezeket a mémeket átalakítja, esetleg javítja, és ha ezt a javítást elég ember fogadja el, akkor a kultúra részévé válik (Csíkszentmihályi, 2014). A kutatások jelentős része a kreativitás intelligenciával kapcsolatos részére irányul, azonban annak érzelmi vetületei már jóval kevesebb figyelmet kaptak. Ha az egyénnek a társadalmi fejlődésben betöltött szerepét nézzük, egyértelmű, hogy ennek egyik legfontosabb, alapvető láncszeme az óvóképző és a tanítóképző. Kisgyermekkorban a kreativitás nagyon magas fokot érhet el, a gyerekek rajzi kifejezésmódja, verbális és zenei eszközeik, a világ jelenségeire adott válaszaik, életszemléletük igen gyakran spontán alkotókedvben nyilvánul meg (Szabadi, He-gedűs & Hermann, 1970). Ezért a jövő óvodapedagógusaira igen nagy feladat hárul. Mindazt a kreativitást, ami a gyermekrajzokban, spontán éneklésekben, szabad mozgásban megnyilvánul, a gyermeki spekuláció gazdagságát, a korai fantáziának, alkotókedvnek, végső soron kreativitásnak előjátékát át kell, hogy mentsék a későbbi életkorba, lehetővé kell tenniük, hogy a serdülő és ifjúkor küszöbére lépve gyermekeink sikeresen tudják elképzeléseiket és önmagukat megvalósítani, hiszen a külvilággal szemben a kíváncsiság és a tudásvágy tesz nyitottá (Landau, 1974).

Tudományterület / tudományág

bölcsészettudományok > neveléstudományok
művészetek > zeneművészet

Kar

Nem releváns

Intézmény

Soproni Egyetem

Mű tipusa: Könyv része
SWORD Depositor: Teszt Sword
Felhasználó: Csaba Horváth
A mű MTMT azonosítója: MTMT:36465553
Dátum: 01 Dec 2025 14:11
Utolsó módosítás: 01 Dec 2025 14:11
URI: http://publicatio.uni-sopron.hu/id/eprint/3814

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet

Letöltések

Letöltések havi bontásban az elmúlt egy évben