Pirger, Tamás és Lipták, Katalin és Horváth, Kata (2025) A színkomplexitás és a színpreferenciák hatása a TikTok tartalmak interakcióira és sikerességére. MARKETING ÉS MENEDZSMENT, 58 (4). pp. 34-43. ISSN 1219-0349
![]() |
Szöveg
MM_2024_4_4_Pirgerestsai.pdf Download (430kB) |
Absztrakt (kivonat)
A TANULMÁNY CÉLJAI: A tanulmányban a színek vizuális kommunikációban betöltött szerepéről szerzett ismereteket összekapcsoljuk a TikTok közösségi média platform sajátosságaival, alapvetően az alábbi két kérdése keresve a választ: Befolyásolják-e a globális színpreferenciák a TikTok tartalmak interakcióit és elérési mutatóit? Befolyásolja-e a TikTok tartalmak interakcióit és elérési számait a kommunikációs szempontból bizonyítottan legrelevánsabb, a marketingszakemberek által is következetesen használt színek alkalmazása? A vizsgálat relevanciáját a kutatás eredményeinek hasznosíthatósága mutatja a közösségi média marketinggel, azon belül is a TikTokon történő promócióval foglalkozó szakemberek számára, hogy tudatosabban tudják kialakítani a videós tartalmak vizuális attribútumait a nagyobb elérési számok, illetve az azok alapjait jelentő magas interakciós mutatók érdekében. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN: Kutatási módszerként a kísérletet választottuk. A vizsgálat során hat új profilt hoztunk létre a TikTok platformra, melyekre ugyanazokkal a technikai és tartalmi paraméterekkel töltöttünk fel hat ugyanolyan videót. A videók közötti egyetlen különbség a domináns szín volt, illetőleg a színkomplexitás vagy a színek hiánya. Ezután meghatározott időközönként figyeltük és jegyeztük fel az elérési számokat a legrelevánsabb interakciós mutatókat. A kapott adatokat statisztikai módszerekkel, így lineáris regressziós számítással is kielemeztük. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK: Amennyiben a globális színpreferenciákat vesszük alapul, megállapítható, hogy a tanulmányban ismertetett szakirodalmak szerint világszinten erőteljesen preferált kék és a piros szín használata nem hozott magasabb elérési és interakciós mutatószámokat, sőt, a piros színvilággal rendelkező videó még a globálisan legkevésbé kedvelt, barna színnel domináló videót is alulmúlta. A zöld videó ugyanakkor jól teljesített, de a másik két említett videó gyenge számai miatt a színpreferenciákkal való összefüggés nem igazolható. Ugyanez a megállapítás igaz akkor, ha a tanulmányban szintén bemutatott, vonatkozó marketingszakmai irodalmak által javasolt, kommunikációs szempontból preferált színekkel, illetve a színkomplexitással való összefüggést vizsgáljuk. A piros és a kék színdominanciával rendelkező tartalmak alulteljesítettek, a színkomplex videó pedig ugyan jó eredményeket ért el, ugyanakkor, ha nem is sokkal, de felülmúlta a fekete-fehér videó, ami a legjobb elérési eredményeket produkálta a hat tesztvideó közül. GYAKORLATI JAVASLATOK:A kutatás eredményeit és következtetéseit érdemes figyelembe vennie és alkalmaznia azoknak a kommunikációs- és marketingszakembereknek, akik a TikTok platformra szeretnének sikeres, jól teljesítő tartalmakat készíteni. Köszönetnyilvánítás: Jelen publikáció a TKP2021-NVA-13 azonosítószámú projekt keretében az Innovációs és Technológiai Minisztérium (jogutód: Kulturális és Innovációs Minisztérium) Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a TKP021-NVA pályázati program finanszírozásában valósult meg.
Tudományterület / tudományág
társadalomtudományok > média- és kommunikációs tudományok
Kar
Nem releváns
Intézmény
Soproni Egyetem
Mű tipusa: | Cikk |
---|---|
SWORD Depositor: | Teszt Sword |
Felhasználó: | Csaba Horváth |
A mű MTMT azonosítója: | MTMT:36174570 |
Dátum: | 03 Jún 2025 07:38 |
Utolsó módosítás: | 03 Jún 2025 07:38 |
URI: | http://publicatio.uni-sopron.hu/id/eprint/3633 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |